Van egy angol tévésorozat, amelyet már említettem is valamelyik posztban: stílusosan és egyszerűen Szeretők (Mistresses) a címe vagyis magyarra lefordíthatatlan módon kifejezetten a női szeretőkre koncentrál, és kissé áthallásosan pont négy, 30-as, 40-es csaj szexuális életét mutatja be, de korántsem Szex és New York-utánzat. Elnézést az utóbbi rajongóitól, engem mindig idegesített kissé az a művilág, amit az amerikaiak bemutatnak, ennél a britek azért hozzánk közelebb állnak.
Nos, a 2008-as Szeretők minden epizódját ugyan nem láttam, de ahhoz épp eleget, hogy ajánlani tudjam: érzékletesen járja körül a problémát, megtalálhatók benne a szeretői alaptípusok, és a humor ugyanúgy helyet kap benne, mint a torokszorítóbb jelenetek. Az itteni kritikával ellentétben én nem tartom problémásnak, ha bizonyos fejleményeket a néző előre lát, végül is ez nem krimi, éppen az lenne életszerűtlen, ha az események mindegyike meglepetésként érné a nézőt. Talán nem is a történések maguk az érdekesek az egészben, hanem azok érzelmi feldolgozása. És érzelmekből van bőven ebben a sorozatban.
A négy nő négy alaptípus: Trudi családanya, akinek a férje szept. 11-én tűnt el, nem lehet tudni, hogy él-e. hal-e. Ez azért nem feltétlen tipikus szituáció, ha már egyetlen családos (értsd: gyereket nevelő) nőt tettek be a négy közé, sokkal életszerűbb lett volna normális férjet is kitalálni hozzá. Így azonban Trudi erkölcsi dilemmája, hogy 7-8 év eltűnés vagy özvegység után neki van-e joga új pasi után nézni, szerintem eléggé abszurd. Az ő pasizási próbálkozásai nem tartoznak a szigorúan vett szeretői keretek közé, inkább egy elvált vagy özvegyasszony bénázásaira emlékeztetnek, akinek eleddig a család volt mindene. Ráadásul, mikor végre talál valakit (egy elvált férfit), előkerül először a férje szeretője egy gyerekkel meg azzal a szöveggel, hogy igényt tartana az épp akkor esedékes kártérítési összeg egy részére, majd a gyereken keresztül kiderül, hogy a férj él és virul, és az egész trükk arra volt jó, hogy megszerezzék a lóvét. Trudi nem hajlandó ezek után osztozni a zsákmányon, inkább feljelenti az álhalottat.
Számomra a legszimpatikusabb az értelmiségi szingli, Katie alakja, aki orvos, és egy betege szeretőjévé válik, majd a halálos kórban szenvedő pasit aktív euthanáziával segíti megszabadulni a szenvedéseitől. Nem mondhatni, hogy mindennapi eset, de az erkölcsi dilemma és az érzelmi gubanc nagyon is élő és fontos kérdést feszeget. Az már csak hab a tortán, hogy a szerető fia is beleszeret a doktornőbe, miközben ki akarja deríteni, hogy ki volt az apja kedvese ... Kissé túl van bonyolítva a sztori, de a színésznő nagyon profi, és neki valahogy elhisszük, hogy mindezt így tudja végigcsinálni.
Shioban esete ugyancsak érdekes problémákat vet fel, amelyek a nemrég élesedett gyerekvállalási posztomhoz kapcsolódnak. A férjezett csaj a maga tiszteletreméltó karrierjével a háta mögött végre elszánná magát a szülésre, de csak nem jön össze a terhesség, aztán kiderül, hogy a pasi meddő. Az otthoni, céltudatos szeretkezések eléggé aláássák a házasságot, de a férje azt végképp nem tudja lenyelni, hogy az ő hibájából nem lehet saját gyerekük. Közben Shioban összeszűri a levet egy kollégájával, és amilyen szerencsés, persze teherbe is esik tőle. Először úgy adja elő otthon, mintha a férj lenne az apa, aztán mindent bevall, a férj kiakad, abortuszra akarja kényszeríteni a nőt, az be is fekszik a műtőbe, de persze az utolsó pillanatban meggondolja magát, inkább vállalja, hogy a férje elhagyja. Itt nem ér véget a játszmázás, a szerető, vagyis alkalmi szexpartner kolléga is tudomást szerez az apaságáról ...
A negyedik csaj a legkevésbé tipikus karakter: egy igazi, női mindenevő. Jessica alighanem a pasi nézők kedvéért keveredett ide, mert különben tényleg túl sok lenne az érzelmekből: nos, a gyönyörű, félvér, egyáltalán nem brit arcú színésznő nem az a lelkizős típus. Vagy fehérmájú, vagy csak retteg a kötődéstől, vagyis alapvetően kompenzál valami defektet, merthogy az életfilozófiája annyiban foglalható össze, hogy ő élvezni akar, mindenben benne van, csoportos szextől leszbikus kapcsolatig, bár a szexualitás számára nem csupán örömforrás, hanem a karrierbeli előrejutás biztosítéka is. Életében először akkor lesz szerelmes, mikor egy leszbikus pár egyik tagját sikerül elcsábítania, és rájön, hogy a szeretője sose lesz teljesen az övé. Ezt a maga infantilis módján nem bírja ezt elviselni, és a szakítást választja. Később férjhez megy egy ugyanolyan mindenevőhöz, mint ő maga, a megegyezés szerint nyitott házasságra szerződnek, de a lány elég hamar kiakad ennek a gyakorlati megvalósulásán.
Összefoglalóan: a sorozat élvezhető, elgondolkodtató, az alakítások elég jók, de sokszor éreztem azt, hogy már-már kényszerűen fordulatossá akarják tenni a sztorit, és épp a szeretői hétköznapok nagy dilemmái maradnak így ki.