A hűtlenség ábécéje

Mindent a hűtlenségről, félrelépésről, megcsalásról! Amiről nem szokás nyíltan, tabumentesen és szenteskedés nélkül beszélni. Férfi és női szemmel egyaránt.

Ennyien vagytok

Térkép

Hűtlenség a Fácsén

Friss topikok

Innen érkeztek a blogra

Vendégposzt: A féltékenység (Könyvajánló)

2011.09.16. 07:07 skarlát betű

Ismét egy kommentelő társunknak köszönhetjük, hogy új vendégposzt született: TBal osztja meg velünk Ayala Malach Pines A féltékenység című könyvéről alkotott véleményét. Remélem, ezúttal is részletes vita alakul ki, esetleg feltűnik egy-két féltékenység-szakértő is, ki mindannyiunknál többet tud. A téma örök ...

Egy korábbi posztnál előkerült a féltékenység témája, egy marginális vita, tapasztalatcsere erejéig. Az én személyes tapasztalatom az, hogy ez egy nagyon szerteágazó téma, és az emberek nagyon sokféleképpen tudják megélni, viszonyulni hozzá és értelmezni. Viszont szerintem fontos, hogy az ember tudja kezelni, el tudja fogadni, meg tudjon barátkozni ezzel az érzelemmel. Ennek sokféle módja lehet.

Egy antikváriumban pillantottam meg ezt a könyvet, és számomra nagyon kellemes és érdekes olvasmánynak bizonyult.

Ami nagyon tetszett benne, hogy igen alapos, és rengeteg szemszögből járja körül a témát. Nincs az írónál a bölcsek köve, ez érződik végig, nem közli vagy sugallja "A megoldást", viszont sok támpontot, fogódzót ad az embernek, bemutat lehetőségeket, előnyöket, hátrányokat.

 

Régen folyik a vita arról, hogy honnan ered a féltékenység. Van, aki szerint szimplán önbizalomhiány, más úgy gondolja, hogy genetikailag kódolt. Esetleg tanult viselkedés, és kiiktatható/-andó. Mások úgy vélik, hogy a párkapcsolat természetes velejárója, el kell fogadni a létezését.

A könyv egyik magyarázat mellett sem teszi le a garast, hanem ötféle megközelítést ismertet, és mindegyik megközelítésből megvizsgálja, hogy mit lehet kezdeni ezzel az érzéssel/érzelemmel/ösztönnel. A szerző következő megközelítéseket sorolja fel:

- Pszichodinamikai módszer: eszerint a féltékenység (vagy legalábbis egy fajtája) tévhiten alapul, a jelenséget megoldatlan gyerekkori traumákra vezeti vissza.

- Rendszerelmélet: a féltékenységet egy adott partnerkapcsolat dinamizmusából magyarázza.

- Kognitív-behaviorista megközelítés: tanult reagálásnak tartja, amely, ha nem megfelelő, tanulással törölhető.

- Szociálpszichológiai módszer: olyan kulturális erők hatásának eredményeként kezeli, amelyek meghatározzák, mikor érez valaki féltékenységet, és hogyan fejezi ki.

- Evolucionista vagy szociálniológiai módszer: eszerint a féltékenység velünk született, és a férfiak és a nők egymástól különböző evolúciós folyamatának eredménye.

 

A könyv minden megközelítésnek szentel egy fejezetet, és levezet belőlük egy-egy kezelési módszert.

Megkülönböztet normális és beteges, krónikus és akut féltékenységet.

Vizsgálja a szélsőségeket, a féltékenységből ölők lelkivilágát is megvizsgálja, és olyanokról is szó van, akik alig vagy egyáltalán nem éreznek féltékenységet. A szerző dolgozott nyitott kapcsolatban élő párokkal is (a könyvben van példa működőre és nem működőre is), illetve tanulmányozott két kommunát is, akik szembe mentek a féltékenységgel - az egyikben sikerült legyőzniük a tagoknak a féltékenységet, a másikban nem: emiatt fel is oszlottak.

(A sikeres kommunáról röviden: 15 férfi- és 15 nőtagja van, és forgó rendszerben alszanak egymással, szabadon el lehet dönteni, hogy éjjel szeretkeznek-e vagy sem. Napközben nincsenek párba osztva, a gyerekeket közösen nevelik. A könyv leírja, hogy hogyan oldották meg sikeresen, amikor két kommunatag szerelmes lett egymásba, és többet akartak együtt aludni. Érdekes, hogy ez így fenntartható).

És hogy milyen olvasmány a könyv? Én szórakoztató és alapos, mégis könnyed műnek találtam, de egy ismerősöm számára túl részletezőnek bizonyult, így nem olvasta végig.

Elsősorban azért ajánlom, mert minden megközelítésre nyitott, semmilyen álláspontot sem ítél el, és nem utolsósorban lehet belőle ötleteket meríteni és tanulságokat levonni.

49 komment

Címkék: féltékenység könyvajánló vendégposzt ayala malach pines

A bejegyzés trackback címe:

https://hutlenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr463229467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

normálnyomtáv 2011.09.16. 08:12:57

Munka előtt gyorsan néhány gondolatom, ilyen vonatkozású történelmem.

Nem voltam igazán féltékenykedő fajta, de 18-20 éves koromra azt a keveset is sikerült kinevelnem magamból. Gondoltam. Első feleségemmel nem volt semmi kínom, házasságkötés előtt megbeszéltük, hogy néhány kitérőzés nem válóok. Persze, mindkettőnkre vonatkozóan. Ő kérte, hogy valljuk be, azzal az indokkal, ne máshonnann tudjuk meg. Így lett.
Aztán eleinte elmondtam, később nem. Olyan reakciói voltak, hogy inkább nem mondtam. Nem féltékenységi jelenetek, csak reakciók - vagy hogyan is mondjam ezt. Ő tudtommal mindent elmondott nekem és úgy gondolom, nekem nem volt olyan reakcióm, ami miatt le kellett volna szoknia róla.

Kitérőben viszont alaposan visszanőtt a féltékenységem. Van ugyanis barátnőm, aki elment mással, miközben nekem azt mondogatta, hogy nincsen ideje...meg fél a lebukástól...meg lelkifúrása van a férjével szemben. 4 alkalom volt saját bevallása szerint, de, amikor kiderült, némi túlzással majd' belehaltam. Nem az volt a nagy bajom, hogy más férfi is volt benne, hanem, hogy nagyon vágytam rá, kerestem az alkalmakat és akkor ment el mással. Úgy gondolom, különösebb fennakadás nélkül tudtam volna kezelni olyan helyzetet, ha neki sokkal több igénye lett volna, mint amennyit én tudok teljesíteni.
Mindamellett az is érthető valamennyire számomra, hogy mást is ki akart próbálni az n+1 évtizedes kizárólagos hűsége után. (kapcsolatunk egyébként nem szakadt meg, utána még voltunk együtt, de most lassan 2 éve már csak szellemi kapcsolatunk van, pedig igazán ideális lenne számomra, lelkileg, szellemileg nagyon együtt vagyunk, tetszik, jó volt vele)
Más féltékenységi élményem is volt mással, de egyelőre elég egyről mesélni. :-)

A féltékenység szerintem részben tanult viselkedés. Úgy gondolom, aki olyan környezetben nőtt fel, olyanban él, olyan filmeket néz, olyan blogokat olvas, az féltékenyebb. Nekem korán voltak olyan inputjaim, amik féltékenység ellen hatottak. Itt is említettetek már néhány ilyen könyvet. Nem egészen szorosan tartozik a témához, de eléggé közel van még Popper: Hazugság nélkül.

Amiket eddig átéltem, abból azt szűröm le, hogy (nálam?) jelentősen önbizalmi kérdés a féltékenység.

Remélem, lesz min vitatkozni! :-)

barbieds (törölt) 2011.09.16. 09:21:29

Ösztönszinten van bennem féltékenység, ámde közben a végtelenségig hiszek abban, hogy minden ember szuverén, és épp ezért semmiféle jogot nem formálhatok sem a testére, sem a lelkére. Ha szabad akaratából megosztja vele bármelyiket (szerelmes kapcsolatban persze ideálisan mindkettőt), az ajándék, de követelni nem lehet. Így aztán, ha szenvedek is, arról csak én tudok, soha-soha nem öntöm a kedvesre.

A könyvben a pszichodinamikai megközelítés takarja pl. az önbizalomhiányból eredő féltékenységet is? Én a gyakorlatban úgy tapasztalom, hogy az elég gyakori oka a féltékenykedésnek.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2011.09.16. 09:23:39

Egyetértek azzal, hogy nagyobb valószínűséggel üti fel fejét a féltékenység annál, akinek önértékelési gondjai vannak. Aki inkább tulajdonként éli meg a másik személlyel való kapcsolatát, annál is. Ez ugye tud halmozottan hátrányos helyzeteket is okozni. Bizony a neveltetés is rá tud tenni egy lapáttal erre. Ne felejtsük el a testvérféltékenységet sem, ami ugyan szorosan nem kapcsolódik a blog témájához (bár ki tudja, a gyökerek lehetnek hasonlók-egyezők).
Magam igen tudok szenvedni néha, "kigyógyulni" belőle sosem fogok tudni szerintem, de mára megtanultam viszonylag jól kezelni, visszaszorítani, és elfogadni. Ha elfogadom, hogy létezik bennem ez az érzés, akkor kevésbé zavar. Lehet, hogy adott pillanatban fellángol, de kisebb amplitúdóval, és hamarabb lecsitul, és a minden rendben állapot visszatérhet. :)

TBal 2011.09.16. 10:05:58

@barbieds: Sajnos elég rég olvastam a könyvet, nem maradt meg minden részlet bennem lexikai tudás szinten, inkább, hogy nagy élmény volt olvasni. A könyv elején van egy jó összefoglaló, a poszthoz csak azt olvastam újra - de kedvet kaptam az egész újraolvasásához, úgyhogy akkor majd teljes bizonyossággal tudok válaszolni - a tippem egyébként nekem is az, hogy az önbizalomhiány az az első kategória - bár szerintem ezek között a megközelítések között van átfedés. Az önbizalomhiány az sokszor tévhit, de néha lehet reális is,ha tényleg más (feljebbi) súlycsoportba tartozik a párunk. De azért a nők általánosan alulértékelik magokat, sajnos...

TBal 2011.09.16. 10:12:17

Általános kérdés: szerintetek van-e "egészséges féltékenység", vagy legszívesebben teljesen kiirtanátok magatokból ezt az érzést??

@normálnyomtáv: Az egy dolog, hogy jön-e vagy sem a féltékenység, a másik, szerintem nagyon fontos rész, hogy mit kezdesz az érzéssel. Hogy magával ragad, és az irányítja a cselekedeteidet, vagy átviszed tudatosba, és eldöntöd, hogy meg akarod-e tartani, vagy sem. Amit @Enchantée: ír, szerintem az az igazán fontos, hogy az ember tudjon úgy donteni, hogy ez igenis nem a másik baja, ezt az érzést nekem kell átélnem, nekem kell megküzdenem vele.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2011.09.16. 11:17:35

@TBal: A vizsgadrukknak is lehet pozitív hatása, ugyanúgy a féltékenységnek is, egy bizonyos szintig, vagy ha valaki tudja megfelelő mederben tartani, irányítani. A túlzásba vitt érzelmi töltődés (vagy éppen a teljes hiánya) az, jelen esetben szerintem, ami káros lehet.
Éppen ezért kiirtani nem szeretném ezt az érzelmet, mert ezzel is gazdagabb vagyok, de a szintbeállításon még dolgozok! ;)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.16. 13:17:05

Valóban érdekes lenne megtudni, hogy az egyes megközelítések pontosan mit takarnak.

Szerintem a féltékenység mint érzés minden melegvérű élőlényben benne van (de lehet, hogy a hidegvérűekben is), az állatok (mondjuk, a kutyák) ugyanannyira féltékenyek, mint az emberek, pedig nekik senki nem mondta, hogy mondjuk a gazdájuk a tulajdonuk :-)
A gyerekek is féltékenyek egymásra, meg a szüleikre, meg általában mindenre, ami csak felkelti az érdeklődésüket. A párkapcsolati vagy szerelmi féltékenység (hisz ahhoz, hogy a féltékenység megjelenjen, még csak kapcsolat sem kell) ennek egy alfaja, talán az különbözteti meg minden más féltékenységi fajtától, hogy erre az egyre a társadalom a MEGENGEDHETŐ vagy ÜDVÖS pecsétet teszi. A többi formáját tiltani, csökkenteni igyekszik, ezt viszont jogosnak tartja, sőt, még szítja is mindenféle tanmesékkel.

Vagyis kiirtani szerintem nem lehet és nem is kell, az már más kérdés, hogy érdemes uralkodni rajta, és nem nagyon kimutatni - szerintem. Tényleg azt az érzést kelti a másikban, hogy bizonytalanok vagyunk és korlátozni akarjuk, és egyik sem válik a javunkra. Noha vannak olyan emberek, akik szerint, aki nem őrülten féltékeny, az nem is szeret. :-P

TBal 2011.09.16. 14:27:04

@Enchantée: @skarlát betű: Igen, én is hasonló véleményen vagyok, sőt, a könyvben is volt egy olyan vélemény egy megkérdezett (férfi) részéről, hogy kifejezetten szeret olyankor féltékeny lenni, amikor pl. látja a párját mással táncolni - olyankor csak egy kicsit féltékeny, és ez a féltékenység megy át szikrába, ez tartja fönn a tüzet... jól esik neki, hogy más is izgalmasnak találja a partnerét, de tudja, hogy azért az ő partnere.

Nálam az van, hogy elő tud jönni a féltékenység, néha komolyabban is, de mivel általában nem jogos, ezért megküzdök vele. Szerintem fontos, hogy ilyenkor ne kérjük a másikat, hogy hagyja abba a féltékenységgeneráló viselkedést. Sőt, én amikor érzem, hogy féltékeny vagyok, de jogtalanul, pont az ellenkezőjét szoktam kérni/mondani, mint amit az érzelem alapján kellene, azaz, hogy legyen boldog a másikkal, érezze jól magát stb.

Spéci eset volt, amikor egy korábbi párom esküvőjére voltam hivatalos, aki sokat jelentett nekem, és ahhoz a fiúhoz ment hozzá, aki miatt engem elhagyott. Rossz érzés volt az elhagyás is, az esküvő is (látni, hogy még mindig boldog vele)... mégis, azt mondtam, hogy ha ő a nagy Ő számára, akkor ne habozzon váltani és ne legyen bűntudata emiatt, és én kértem, hogy hívjon meg az esküvőjére - örülni akartam annak, hogy boldog, ha szívvel nem is, de ésszel mindenképp.

+1 érdekes sztori a könyvből:
férfi nagyon féltékeny volt a barátnőjére, aki ezért szakított vele. Úgy volt, hogy gyakran találkozhattak egy épület előtt, és a nő elkezdett egy másik férfival járni. Amikor a férfi találkozott velük, otromba módon viselkedett. Félt elképzelni a találkozást, illetve, hogy a nőhöz más is hozzáérhet intim módon, szeretkezhet vele.
A terápia abból állt, hogy kötelezően el kellett képzelnie napi X alkalommal azt, hogy a volt párja és az új barátja szeretkeznek, és azt, hogy találkozik velük. Ezeinte rossz volt neki, aztán baromi szokványos, már-már unalmas lett a képzelet. Amikor legközelebb találkoztak, Nagyon udvariasan köszönt, minden jót kívánt... és a nő ezt annyira értékelte, hogy nemsokára visszafogadta őt.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.16. 15:52:11

@TBal: Na, épp most olvastam egy idevágó kis dolgot a hormonokról. Szó szerint idézem, mert így a jópofa.

Családbarát féltékenység

"A családos, kisgyermekes férfiak szervezetében a vérből jól kimutatható a vazopresszin nevű hormon, amit a monogámia hormonjának is szokás nevezni. Amikor jelen van a férfiak szervezetében, fokozza bennük a gondoskodás érzését. Azonban nemcsak azt, hanem kiváltja a féltékenységet is. Mégpedig éppen olyan erősen, amilyen mennyiségben van jelen a vérben. Adódhat a kérdés, miféle szerepe lehet a természetben egy olyan negatív érzelemnek, mint a féltékenység? Élettani célja a család és párkapcsolat védelme. Ehhez gyakorta agresszív, fenyegető viselkedés társul. Kémiai okai vannak tehát annak is, hogy a férfiak nem tűrik, hogy a szerelmük másra nézzen. A nő ugyanis nem lenne képes gyermekeiről megfelelően gondoskodni, ha újra és újra szerelembe esne."

Megjegyzéseim:
(Tudom, hogy millió éves beidegződésekről van szó, de ...)
- Miért féltékenyek a pasik akkor is, ha nincs gyerekük?
- Miért hemzsegnek akkor a kisgyerekes apák a szexpartner-keresőkön? (Tudom, mert a feleségek elhanyagolják őket, meg önmagukat ..., ők a hibásak!)
- A férfi féltékenysége fogja megakadályozni, hogy a nő szerelembe essen? Nem inkább az lesz a hatása, hogy menekülni akar tőle?
- Miért ne tudná egy nő ellátni a gyerekeit, ha szerelmes, amennyiben nem hagyja ott a családját? Vagy a gyerekeivel együtt távozik?
- Mi lesz azzal a pasival, aki mégse féltékeny? Talán rossz apa lesz?
-TBal, vigyázz, mert jön a vazopresszin, és vége a liberális beállítottságodnak :-)

TBal 2011.09.16. 16:19:39

@skarlát betű: a legtöbb férfiban inkább a káromkodást segítő vazzepresszin nevű hormon van jelen nagy mennyiségben :))))

Majd meglátom... általában az ilyen féltékenység tarén mindig felül szoktam bírálni az érzéseimet akár van vazo vennem, akár nincs... :)

kiscsillag_75 2011.09.17. 21:16:32

Nálam a féltékenység a bizalom hiányából fakad. Nem az állandó partnerem irányába, hanem a szerető felé. Benne valahogyan nehezebb megbízni és nem szeretnék más nőkkel osztozni rajta - mint szerető, egy lenni a sok közül. De mivel velem is megcsalja a partnerét, nem lehetek biztos benne, hogy nem teszi ezt mindenki mással. Elismerem, néha már beteges ez a féltékenység részemről, de jelenetet sosem csinálok, megpróbálom magamban tartani, bár a kapcsolatot így is mérgezi szerintem. Ahogyan alakul a bizalom, úgy képes vagyok egyre inkább az eszemre hallgatni és kezelni a dolgot, hogy ne menjen a kapcsolat rovására.

normálnyomtáv 2011.09.18. 15:43:02

@barbieds "minden ember szuverén, és épp ezért semmiféle jogot nem formálhatok sem a testére, sem a lelkére": teljesen egyetértek.

normálnyomtáv 2011.09.18. 15:58:38

@TBal: Hogyan is volt, irányította cselekedeteimet? Talán inkább azt mondhatom, hogy alapjában a hangulatomat és azon keresztül lehetett hatása cselekedeteimre. De nyugi, nem kaptam elő a nagykést, hogy akárkivel végezzek. :-) Ésszel persze, hogy tudom, ha valaki menni akar, féltékenység vissza nem tartja. Sőt.

Egészséges féltékenység? Úgy gondolom, lehet, mert nem közömbös számára a másik. Hiszen miért akarná megosztani az ember azt, akivel (tágabban: amivel) jól érzi magát. Volt, hogy megkaptam: nem is szeretsz, mert nem vagy féltékeny. És alapjában arra vagyunk nevelve, hogy vagy teljesen enyém, vagy egyáltalán, pedig ez (általában) nem fedi a természetünket.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.18. 16:10:46

@kiscsillag_75: @normálnyomtáv: Amíg úgymond biztosnak látszik egy kapcsolat, normális esetben nem féltékeny az ember, még tán akkor se nagyon, ha a másik félrelép, amennyiben ez a stabilitást nem érinti. (Persze, mikor lehetünk bármiben is biztosak?) Ezért állhat elő az a furcsa helyzet, hogy egy szeretőre féltékenyebb az ember, mint egy házastársra, mert az előbbit (elvileg) semmi nem köti hozzánk a saját élvezetén túl, és ez nagyon ingatag kötelék.
A szerető sose teljesen a miénk (kivéve talán a házas partner úgynevezett passzív szeretőjét, de elvileg az is ki akar törni a helyzetből), tehát az állandó bizonytalanság szülhet féltékenységet.

Lars.Lares 2011.09.18. 21:04:53

Senki sose teljesen a miénk, @skarlát betű: -), csak van, aki jobban nem a miénk. :)
Vagy csak nem vagyok/vagyunk én/mi valaki neki?
Ezért alakul ki, és van jelen az önbizalomhiány @barbieds: -)?
Lehet, hogy a kötődés erőssége, kizárólagossága is ok lehet? Azaz, akinek több kapcsolata van, kevésbé féltékeny, vagy az már okozat?

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.18. 21:48:03

@Lars.Lares: Persze, nem úgy értettem, hogy teljesen a miénk, sőt, szerintem sincs joga senkinek a másik birtoklására, azt úgy hívják, hogy rabszolgatartás, és a törvény bünteti. :-)
Az enyém-tiéd-övé-miénk satöbbi szavakat itt nem a birtoklás értelmében használtam, persze nem igazán egzakt módon fogalmaztam, mea maxima klumpa.

Nem biztos, hogy akinek több kapcsolata van, az kevésbé féltékeny, ez attól is függ, hogy milyen jellegűek a kapcsolatok, ha nem egyenrangúak, akkor lehet, hogy több emberre is féltékeny, és mindegyiket egyedül magának akarja ...

E. Bonheur 2011.09.18. 22:22:47

@normálnyomtáv: majdnem egyetértek veled, Te fura nevű kommentelő:), szerintem a féltékenység eléggé direktbe hat, az a beteges fajta az biztos. Olyankor már cselekszik is a féltékeny, szervez, tervez, sző, mint a pók, fúr, piszkál, árt. Hogy nem jól érzi magát, az biztos, sőt akár a végsőkig is elmegy. Hogy olyankor már elborult az elméje, az elég valószínűnek látszik.

barbieds (törölt) 2011.09.18. 22:42:21

@skarlát betű: Biztosnak látszik egy kapcsolat. Hm. Nekem valami olyan érzésem van inkább, hogy ha megkapom azt a figyelmet, amit igénylek, és úgy szeretnek, ahogy nekem az a legjobb, akkor nem vagyok féltékeny. Ettől még lehet, hogy ő mást is akar, mással is van, de ha nincs hiányérzetem, akkor kevésbé érdekel.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.18. 22:48:51

@barbieds: Érdekes, ugyanezt az eszmefuttatást hallottam nemrég valakitől :-) És igen, szerintem ez így nagyon jó, ha valaki képes meggyőződéssel vallani-érezni, hogy akkor nem féltékeny, ha számára nem jár veszteséggel a félrelépés. :-)
A kérdés, hogy mi mindenen kell keresztülmenni ahhoz, hogy ide jusson az ember, és mennyire kell biztosnak lennie önmagában, a partnerében, satöbbi.

barbieds (törölt) 2011.09.18. 22:54:08

@skarlát betű: Biztos, hogy kell hozzá kapcsolattapasztalat és sok tudatosság, húszévesen nem így gondolkodtam egészen. :)

Lars.Lares 2011.09.19. 11:55:32

Az jár az eszemben, ami korábbi kommentekben volt.
A nőknek eszköz a szex, a hűtlenség, féltékenység?
Eszköz a szex, hűtlenség, az önbizalomhiány ellen, eszköz a többletért, és a féltékenység eszköz ahhoz, hogy megmaradjon a plusz, az önbizalom, a pozitív önértékelés?
Valaki lécci adjon választ!

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2011.09.19. 13:10:06

@Lars.Lares: Nem mondanám eszköznek egyiket sem. De tény, hogy ha úgy érzem, kívánnak, kellek, ergo van rendszeres és kielégítő minőségi szex, kevésbé vagyok féltékeny, kevésbé hiszem azt, hogy mellettem másra is szüksége van a másiknak, szóval az önbizalmam is inkább a helyén van.
Szóval okos férfiak el tudják nyomni még az elég erős féltékenységet is, ha kellőképpen odafigyelnek etéren is az önbizalomhiányra hajlamosabb nőjükre. Szerintem. :)
Persze ami nem megy, azt erőltetni úgysem lehet, és ha már lankad a figyelem, akkor könnyebben felüti a fejét a féltékenység, hűtlenség és önbizalomhiány is, mert egy nő legtöbbször elsősorban magában keresi a hibát. A külső forrásból származó szex ezt csökkentheti, netán el is múlaszthatja.

kiscsillag_75 2011.09.19. 13:15:31

Nagyon érdekes megközelítés. Ilyen szempontból még nem vizsgáltam ezeket a jelenségeket. Most magamba mélyedtem egy kicsit és egyet kell értenem veled. Valóban önbizalom növelő, ha egy nő minél több férfinak tetszik, többen is kívánatosnak tartják és pozitív visszajelzéseket kap. A féltékenységet nem igazán tudtam hová tenni, de ezáltal is azt szeretnénk, ha szebbnek, jobbnak, kívánatosabbnak tartanának másoknál. Szerintem itt már a többi nővel való rivalizálás is nagy szerepet kap. Fiatal koromban még inkább a kíváncsiság hajtott, de mióta felnőttként hűtlenkedem sokkal kiegyensúlyozottabb, önbizalommal teli, vonzó nőnek érzem magam és ez jót tesz a lelkemnek (ezéltal a családomnak is:-).

E. Bonheur 2011.09.19. 13:35:45

@Lars.Lares: Minden "normális" nő, szerintem felfogja, hogy ha elkezd féltékenykedni, akkor maga alatt vágja el a fát. Abban a pillanatban már nincs, nem lehet önbizalom. A nők tetszeni akarása, és a sikeres próbálkozások perszehogy növeli az önbizalmat. De szerintem, a férfiak sincsenek másképp. Igaz? :)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.19. 13:58:35

@Lars.Lares: Most arra kérdezel rá, hogy a nők tudják-e szeretni a szexet önmagáért, vagy csupán eszközként használják egy másik cél elérése érdekében? :-) Ha nem is erre irányul a kérdés, szerintem sokakban felmerül, és lehet, hogy sok nő számára tényleg inkább eszköz, mint (ön)cél.
De ami az önbizalom-növelést illeti, az a férfiakra is ugyanúgy igaz, sokmindenre használják a szexet ők is, nem csupán önmagáért szeretik.

@E. Bonheur: Az a megdöbbentő, hogy a szélsőségesen féltékeny ember (akár férfi, akár nő), nem fogja fel, hogy maga alatt vágja a fát. Hogy ezt a viselkedést csak egy pontig lehet tolerálni. Persze, ha a felek össze vannak kötve ezer szállal, és tudható, hogy a féltékeny embert nem meri otthagyni a partnere (mert például attól fél, hogy kárt tesz önmagában vagy másban), akkor a terror hatásos. Sajnos, ez az érzelmi zsarolás egyik legrondább fajtája, és sokan be is dőlnek neki.

Lars.Lares 2011.09.19. 20:54:06

Köszönöm szépen a választ @Enchantée: -), odafigyelés, minőségi szex elengedhetetlen. :)
Érdekes, hogy szexi, okos, kedves nők képesek önbizalomhiányosak lenni @kiscsillag_75: -), ha gyógyszer rá a hűtlenkedés, hajrá! :)
Mivel mindig a nő dönt, hogy hagyja-e magát levadászni, talán nem is olyan nagy érdem a vadásznak @E. Bonheur: -), de tényleg vannak zseniális vadászok. :)
Szerencsére nem csak az elejtés a lényeg @skarlát betű: -), kell a járulékos örömteli többlet. :)

M-elicious 2011.09.20. 10:57:07

@barbieds: és @skarlát betű: Szerintem az "egészséges" féltékenység a másik félhez való viszonyon is múlik. Én is úgy érzem, hogy minél stabilabb(nak túűnik legalábbis) a háttér otthon, annál kevésbé vagyok féltékeny (ha egyáltalán).

És valóban, arra az ember sokkal inkább féltékeny tud lenni, akiről kevesebbet tud, kevesebb időt tölt és ezért az érzéseit is kevésbé ismeri. Szerintem a bizonytalanság (önbizalomhiány, vagy csak a másik ember érzelmeinek nemismerése) jó táptalaj a féltékenységre.

Lars.Lares 2011.09.20. 11:00:25

Ha féltékeny vagy, képes vagy sokat, vagy még többet adni @M-elicious: ?
Vagyis féltékenységed felkeltésével rá lehet bírni, hogy olyat is megtegyél, amit korábban nem?

barbieds (törölt) 2011.09.20. 11:15:11

@M-elicious: Ja, valaki írta egy kommentben, hogy a kommunikációhiány is oka a féltékenységnek - igen, a valódi komm., amiből kiderülhetnének a valós érzések, gyakran hiányzik a kapcsolatokból.

Másrészt viszont, akivel kevesebb időt töltök, akiről kevesebbet tudok, ahhoz kevésbé is kötődöm, így annyira féltékeny se vagyok rá.

M-elicious 2011.09.20. 11:23:59

@Lars.Lares: nem, nem hat rám doppingként, ha ez a kérdésed. és nem szeretek féltékeny lenni (bár megtörtént már velem, és persze leginkább arra voltam féltékeny, aki a legszemetebb volt velem), ezért kezelem vagy legalábbis próbálom kezelni az ilyen helyzeteket. nem szoktam mutatni azért sem, hogy féltékeny vagyok, mert úgy tartom, hogy ez a gyengeségem jele.

volt olyan is, hogy rosszul esett, ha a szeretett ember egy másik nőnemű lénnyel találkozott, de még én taszigáltam, hogy menjen és találkozzon vele (nem konkrét szeretőzésről beszélek), mert 1. ha menni akar, rosszabb megállítani, 2. legalább meglátom, hogy utána visszajön-e hozzám, 3. ha meg nem, akkor úgyis megette a fene azt a kapcsolatot/pasit.

@barbieds: "akivel kevesebb időt töltök, akiről kevesebbet tudok, ahhoz kevésbé is kötődöm, így annyira féltékeny se vagyok rá" -muhaha!!!!

szerintem ez a megközelítés teljesen távol áll az emberi természettől. tegye fel a kezét az, aki attól, hogy kevesebb időt tölt a szeretőjével, kevésbé kötődik hozzá!

pontosan attól lehet a legjobban bepörögni, ha valakivel korlátozott óraszámban lehet találkozni, feltéve persze, hogy az illetőhöz vonzódunk.

Lars.Lares 2011.09.20. 11:27:51

Elmondások alapján többnyire így van, @M-elicious: , azaz a legszemetebbre lehet legféltékenyebb lenni. :)
Vajon milyen lehet a másiknak lenni, aki direkt szemét, és élvezi a kiváltott féltékenységet?
Miért jó ez neki?

barbieds (törölt) 2011.09.20. 11:31:27

@M-elicious: Én felrakom a kezem. :) Érdekes folyamat volt ez nálam, eleinte bepörgős érzés volt persze, de pár hónap után megszűnt. Van ebben valamiféle beletörődés is nyilván. Ennyi és nem lehet több. A kötődéshez nekem nagyon kell(ene) az együttlét, a sok közös élmény. Ettől persze még jó vele, vágyom rá, de nem ver le a víz, hogy kivel mit csinál rajtam kívül.

M-elicious 2011.09.20. 11:32:38

@Lars.Lares: erre nem tudok válaszolni, senkit nem tettem még direkt féltékennyé, és közvetett esetre sem emlékszem, de persze erről az exeket kéne megkérdezni. de vannak olyanok, akik kifejezetten erre gerjednek, ezzel tartják fenn a libidójukat. szerintem ez a fajta hozzállás is az önértékelési zavarok körébe tartozik, ugyanúgy, ahogy a másik oldal, az önbizalomhiányból eredő beteges féltékenység.

Lars.Lares 2011.09.20. 11:37:53

:D
Ez úgy hangzik, mintha egy önző dög mondaná @barbieds: -), pedig nem.

koibito 2011.09.20. 14:23:12

Nem tudom, nekem az a tapasztalatom, hogy egyesek szeretik, ha a párjuk kicsit féltékeny, azaz kimutatja, hogy fontos neki, de persze ezzel nem fojtja meg.
Nálam vicces, mert most nem nagyon van időm a kedvesemre, s tegnap kifakadt, h miért nem "anyázok" a körülményekre és miért nem látszik rajtam a hiánya :) jót mosolyogtam :) kis aranyos néha.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.20. 15:18:56

@M-elicious: @barbieds: Szerintem is jobban kiváltja a féltékenységet az, akivel keveset lehetsz együtt, de nagyon szeretnél együtt lenni, és még az élete nagy része is rejtve marad. Bár lehet, hogy itt nem a féltékenységen van a hangsúly, hanem úgy általában azon, hogy hormonálisan megbolondul az ember, egyrészt a vágytól, mert többet akar, másrészt a bizonytalanságtól, mert nem tudja, kap-e még belőle. Egy többé-kevésbé stabil kapcsolatban, ha ritkák is a találkozások, létrejön valami belső nyugalom, de persze csak akkor, ha nincs mindent elsöprő lelkiállapotban az egyik vagy mindkét fél.

barbieds (törölt) 2011.09.20. 17:54:20

@skarlát betű: Nekem a bizonytalanság inkább zabolázó tényező, úgy értem, egy szeretőnél az van, hogy csak "kölcsön" kaptam, van neki is egy teljes kapcsolata, ezért állandóan tudatában vagyok annak, hogy hol a helyem. És ezt saját magam számára is meglepő higgadtsággal veszem tudomásul, ettől van bennem valami belső nyugalom (meg persze azért, mert amúgy azt kapom tőle, amit szeretnék), és ezért nem vagyok féltékeny, azt hiszem.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.20. 19:36:09

@barbieds: Én az olyan bizonytalanságról beszélek, amely a kapcsolat létét teszi állandóan kérdésessé. Az más dolog, hogy egy szeretői kapcsolatban arra nem érdemes féltékenynek lenni, amit a másik a saját partnerével él át. Különben is megbeszéltük, hogy mindenki minden kapcsolatában más és mást is nyújt. :-)

barbieds (törölt) 2011.09.20. 22:45:54

@skarlát betű: én is erről a bizonytalanságról írtam amit írtam, nekem az segített megértenem a helyemet. És amint ezt a görcsöt feloldottam magamban, elfogadtam a viszony "itt és most" jellegét, minden sokkal könnyebb lett. Egyszerűen örülök annak, ami van, amit kapok. És ez nagyon sok.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2011.09.21. 09:20:43

@barbieds: Ez annyira igaz: " elfogadtam a viszony "itt és most" jellegét, minden sokkal könnyebb lett. Egyszerűen örülök annak, ami van, amit kapok. És ez nagyon sok."
Amíg ezt meg nem értettem, idétlen hülyeként viselkedtem a korábbi hasonló kapcsolatokban. :)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.21. 11:00:49

@barbieds: De ebben az itt és most-ban azért mégis van valami biztonság is. Ha nem tudod, hogy lesz-e legközelebb, de közben elkezdtél kötődni, akkor azt nagyon nehéz elviselni. A nyugalmat az adja szerintem, ha ugyan korlátok között, de mégis van valami stabilitás. :-)

barbieds (törölt) 2011.09.21. 11:41:04

@skarlát betű: Úgy van ez, hogy valóban nem tudom sosem, fogunk-e újra találkozni, de megszűnt bennem minden görcs ezzel kapcsolatban. Tavaly ősszel még nem ezt mondom, ha bárki kérdi, de azóta nagy utat tettem meg. És a kötődés is más értelmet kap, csak nem tudom ezt elmagyarázni, attól tartok. Megvan a vonzás és a vágy, de nem belékapaszkodós, hanem amolyan "ha mindkettőnknek fontos" módon. Vagyis csak úgy és akkor és addig csináljunk bármit, ha mindketten nagyon akarjuk.

@Enchantée: Tudom, miről beszélsz. :)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.21. 11:55:51

@barbieds: Mivel már egy ideje tart a kapcsolatotok, és megismerted őt, megbizonyosodtál róla, hogy neki is fontos (persze, nem tudod, meddig tart ez ...), azért annak a valószínűsége, hogy hirtelen és magyarázat nélkül megszakad, elég csekély. Ez is biztonságot ad amellett, hogy eljutottál az elengedésnek egy olyan szintjére, amely már megengedi, hogy ne görcsölj. Ezt értem, de ha nem lenne mögötted ez a tapasztalás, akkor nem tudnál így érezni. Vagyis ezzel csak azt akarom mondani, hogy vannak a bizonytalanságnak is fokozatai ... :-) Ez egyfajta egyensúlyi állapot, azt hiszem. És ha bármely oldalról billen az egyensúly, akkor ez a szép lebegés nem tartható - szerintem.

barbieds (törölt) 2011.09.21. 12:04:50

@skarlát betű: Magyarázat nélkül tudom, hogy nem, de hirtelen bármikor. És bármelyikünk oldaláról. Ilyen ez.

M-elicious 2011.09.21. 14:31:45

@barbieds: egyetértek SB-vel; amennyiben a szeretői kapcsolatban (is) biztonságban érzed magad, akkor az együtt töltött idő milyensége és nem a mennyisége lehet a döntő.
amennyiben viszont még (ha egyáltalán valaha) nem ismered eléggé a másik érzéseit, homályban tapogatózol, miközben a te érzelmeid igencsak fokozódnak, ez destabilizálhat téged és a kapcsolatodat. yada, yada, yada.

kiscsillag_75 2011.09.21. 15:08:26

@skarlát betű: Ha csak folyamatosan reménykedsz benne és el akarod hinni, hogy a "rideg" külső mögött egy érző lélek lakozik és fontosabb vagy neki, mint amit mutat, akkor ott nincs megnyugvás csak bizonytalanság. Viszont iszonyú jó érzéssel tölt el, amikor sikerül önmagamban legyőzni a féltékenységet, még csírájában elfojtani és nem hagyni, hogy eluralkodjon rajtam. Persze ehhez az kellett, hogy önmagamnak beismerjem és elfogadjam, már nincs miért küzdeni. Bár nap mint nap látom kell és némi önuralomra szükség van, de nagyon jó érzés ez az állapot. Most már tudom, bármit tettem volna, többet nem kaptam volna belőle, így nem élem meg veszteségként sem, hogy elengedtem.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.09.21. 15:43:43

@kiscsillag_75: Ha nincs miért küzdeni, az már tiszta helyzet. Az a nehéz, amikor ez még nem derül ki. :-)

@M-elicious: Ehhez kell egy elég hosszú időszak, amely alatt kiismered a másikat, és megtanulod, hogy neki mi fér bele, és hogy azzal te együtt tudsz-e élni. Ezzel együtt persze egyetlen kapcsolat se konstans, de vannak emberek, akikre lehet számítani, és vannak, akikre nem ...
süti beállítások módosítása