A hűtlenség ábécéje

Mindent a hűtlenségről, félrelépésről, megcsalásról! Amiről nem szokás nyíltan, tabumentesen és szenteskedés nélkül beszélni. Férfi és női szemmel egyaránt.

Ennyien vagytok

Térkép

Hűtlenség a Fácsén

Friss topikok

Innen érkeztek a blogra

A gyilkos spermiumok és a válogatós petesejt esete

2011.11.14. 07:48 skarlát betű

Egy eddig homályban maradt olvasó, Adam XL hívta fel a figyelmemet a gyilkos spermiumok témájára, és küldött el egy részletet Michaela Riedl: Lingam-masszázs című művéből. Akár írhatott volna vendégposztot is, de nem tette, rám bízta, hogy hozzak ki az anyagból azt, amit akarok.

Mi köze az egésznek a hűtlenséghez? Nemrégiben a női hűtlenség biológiáját taglaltuk, nos, ez a részlet még mélyebb betekintést ad ebbe a misztikus kérdésbe, vagyis annak a mechanizmusnak a működésébe, amely a kutatók szerint biológiai szinten arra készteti a nőt, hogy ne feltétlen a közösség előtt is felvállalt férfi spermiumaitól termékenyüljön meg.

A megdöbbentő nem az, hogy a petesejt önfejűen válogat, ezt már eddig is tudtuk, de hogy a spermiumok közül 1%-nál is kevesebb az olyan, amely megtermékenyítésre lett kitalálva, elég mellbevágó. Az összes többi ugyanis kamikáze tömeggyilkos, hogy finomak legyünk. De kinek a kiirtására is szakosodtak ezek a kommandósok? Hát, más pasi spermiumainak likvidálására. A női hűtlenség(re való hajlam) tehát olyan alapvető biológiai szabály, melynek érdekében ilyen erőket kell mozgósítani. Persze, a hímek mindig túlzásokba esnek, de akkor is...  

Jobb, ha beillesztem az idézetet, noha elég hosszú. A kiemelések Adamtól származnak.

A spermiumok háborúja

Egy egészséges férfi spermája körülbelül hatszázmillió spermiumot tartalmaz. Nagyon érdekes, hogy a spermiumoknak mindössze 0.25 százaléka alkalmas ténylegesen a megtermékenyítésre, míg 99.75 százalékuknak egészen más a funkciója. Erről hosszú ideig nem tudtak, ezért igazi szenzációt jelentett, amikor Robin Baker A spermiumok harca című könyvében leírta, hogy a spermiumok nagy részének feladata más férfiak spermiumainak a megölése vagy blokkolása. Egy átlagos magömléskor a sperma csak körülbelül egymillió potenciális „megtermékenyítő spermiumot" tartalmaz kb. 300 millió pedig „gyilkos-", és kb. 100 millió blokkoló spermium"

A „spermiumok háborújának" hátterében a nemek közötti konfliktus áll: míg azt a kérdést, hogy ki az anya, mindig egyértelműen meg lehet válaszolni, a férfinak aggódnia kell, hogy valóban ő-e az apa. Egy 500 kísérleti alannyal végzett kutatás arra a megdöbbentő eredményre vezetett, hogy a NŐK KÜLÖNÖSEN AZOKON A NAPOKON, AMIKOR TERMÉKENYEK, AZ EVOLÚCIÓBÓL ISMERT MINTA ALAPJÁN A FÉRFIAKNÁL IS HAJLAMOSABBAK A FÉLRELÉPÉSRE. A kutatók feltételezései szerint e-mögött a NŐNEK AZ A BIOLÓGIAI VÁGYA ÁLL, HOGY KÜLÖNBÖZŐ SPERMIUMOKAT FOGADJON MAGÁBA ÉS EZZEL FOKOZZA ANNAK AZ ESÉLYÉT, HOGY MAJDANI GYERMEKE A LEGJOBB GÉNEKET ÖRÖKLI. A férfi természetesen azt akarja, hogy az ő spermája termékenyítse meg a nőt: ebben segítenek a gyilkos és a blokkoló spermiumok. Ezek a „közelharc-specialisták" arra szakosodtak, hogy kiküszöböljék az esetleges riválisokat.

Miközben a spermiumok 0,25 százaléka - a „megtermékenyítő spermiumok" - megkezdi a petesejthez vezető vándorútját, a gyilkos és blokkoló spermiumok többi milliói az életüket áldozzák, hogy megsemmisítsék az esetleges idegen spermiumokat vagy akadályozzák azok célba érését. A gyilkos spermiumok különösen erős fruktóz-motorral rendelkeznek, ami lehetővé teszi a számukra, hogy villámgyorsan behatoljanak a méhbe. A DNA-érzékelőikkel felkutatják az idegen spermiumokat és a sejtmérgükkel elpusztítják őket. A blokkoló spermiumok úgyszólván önmagukat feláldozó kamikázeharcosok, akik utóvédként nyálkás falat alkotnak, amely rátelepszik a vagina falára és elállja a méhhez vezető utat, hogy így MEGVÉDJE A „MEGTERMÉKENYÍTŐ SPERMIUMOKAT" az esetleges idegen támadástól, HA A NŐ KÉSŐBB MÁS FÉRFIVAL IS KÖZÖSÜLNE.

Nagyon érdekes, hogy ugyanannak a férfinak a régi spermája önként feláldozza magát az újnak. Itt nincs szükség harcra. Ha azonban egy vaginában különböző férfiak spermiumai keverednek, néha több napos elkeseredett harc kezdődik a gyilkos és blokkoló spermiumok seregei között a méhbe való bejutásért. Ilyenkor valóban csak a legegészségesebb és legéletképesebb spermiumok tudnak eljutni a petevezeték megtermékenyítési területére.

Azt pedig, HOGY EZUTÁN TÉNYLEGESEN SOR KERÜL-E A MEGTERMÉKENYÍTÉSRE, LEGNAGYOBBRÉSZT A NŐ DÖNTI EL. Ugyanis ő szabja meg tudattalanul, hogy mennyi ideig maradhatnak a spermiumok a testében. Ha tudattalanul úgy dönt, hogy nem ez az a férfi, tehát nem ez az a sperma, amire várt, már 30 perc múlva engedi kifolyni a testéből a sperma legnagyobb részét. A maradékot pedig elintézik a nő fehérvérsejtjei. De ha a férfi kellően vonzó a jóni illetve a nő számára, engedélyezi a spermának, hogy akár öt napig is elidőzzön a jóni „pihenőszobáiban". Amint megérik a petesejt, esélyt kap a közelében várakozó sperma.

Ám ezzel még messze nem ment végbe a megtermékenyítés. A női szervezet ugyanis rendkívül összetett „akadálypályát" állított fel, hogy megelőzze, nehogy gyenge spermium termékenyítse meg a petesejtet. Ebben a versenyben csak a legjobbak győzhetnek. A megtermékenyítő spermiumoknak olyan területeken kell áthaladniuk, ahol a női szervezet mérget rejtett el. Emellett itt is működnek a női elterelő hadműveletek. A spermiumok újra  és újra labirintusszerű zsákutcákba jutnak, ahol elpusztulnak, mielőtt megtalálnák a visszavezető utat. Így a női szervezet nemcsak a férfierőt, hanem a férfi intelligenciát is teszteli.

Amikor néhány megtermékenyítő spermiumnak végre sikerült elérni egy érett petesejthez, még előttük áll a feladat legnehezebb része. Az apró spermiumhoz képest hatalmas nagy petesejtet háromszoros burok védi. Ebben a helyzetben már mindegyik spermium önmagáért küzd. Ezrével nyüzsögnék az érett petesejt körül és megpróbálnak áthatolni a burkán. Ám ezt a táncot nem a leggyorsabb fogja megnyerni, hanem a legvonzóbb! A burok átengedi azt a spermiumot, amelyik legjobban illik a petesejthez. A burok egyetlen pillanatra megnyílik az egyik spermium előtt, aztán ismét bezárul, az összes többi spermium pedig kívül reked és elpusztul. Ezt a folyamatot a szaknyelvben találóan „prekoncepcionális vonzódási komplexusnak" nevezik.

Ha túlságosan sok spermiumnak sikerült behatolni a petesejtbe, ez azt jelenti, hogy nem volt elég hatékony a kiválasztási folyamat. Ilyenkor a gyilkos spermiumok mérge megöli a petesejtet."

Eddig az idézet. De ha ez mind így van, akkor hogy lehet nemi erőszakból teherbe esni? A nő tudatosan védekezik, és tudatalatt akarja az erőszaktevőt? Vagy a petesejt teljesen mást tart vonzónak, mint maga a nő? Kínzó kérdések.

40 komment

Címkék: női hűtlenség gyilkos spermiumok

A bejegyzés trackback címe:

https://hutlenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr123373478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

organikusviselet · http://organikusviselet.blog.hu/ 2011.11.14. 08:41:54

Engem az érdekelne hogy ezt milyen tudományos kísérletek támasztják alá

Szexofon · http://szexofon.blog.hu 2011.11.14. 09:03:41

@organikusviselet: Semmilyenek. Pár hónapja véletlenül belefutottam ebbe a témába, ahol azt magyarázták, az elmélet rendkívül tetszetős, sőt kifejezetten izgalmas, de semmilyen tudományos vizsgálat (értsd: ok-okozati összefüggés, kísérlet vagy vizsgálat) nem támasztja alá...

M-elicious 2011.11.14. 10:12:18

Ha ez valóban így lenne, mindenki szupernő- és szuperférfi lenne és genetikus betegségek sem léteznének a Földön. Nagyon jól, Mission Impossible-ösen van előadva a spermák küzdelme, de szerintem kissé túl "színesre" sikerült.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.14. 11:19:53

@Szexofon: És hol magyarázták? Emlékszel még rá?
Persze, ha valami újonnan fogalmazódik meg, azt vitatni is szokták, és nem lévén biológus, ebben nem tudok állást foglalni, de azt kötve hiszem, hogy csak megálmodta az illető...

A kérdés az, hogy vannak-e gyilkos spermiumok egyáltalán vagy sem, ha vannak, milyen arányban?

@M-elicious: Mint minden biztonsági rendszer, ha ez annak tekinthető, ez is kijátszható nyilván. De jó lenne, ha egy biológus idetévedne és mondana valamit az ügyről.

M-elicious 2011.11.14. 12:27:35

@skarlát betű: ja, ha egy biogus idetévedne...ez kb olyan, mint amikor egymás között próbáltuk megbeszélni a leszbikus kapcsolatok mibenlétét:-)

Szexofon · http://szexofon.blog.hu 2011.11.14. 12:53:58

@skarlát betű: vmelyik csodálkozós csatornán, sajna többre nem emlékszem.

A lényeg az volt, hogy a gyakorlatban semmilyen kézzel fogható nyomát nem találták ennek az elméletnek, ami alá is támasztotta volna, hogy a spermiumok így viselkednek.

Ez a legjobb szándékkal is csak egy tetszetős elmélet/elképzelés, amit semmi a világon eddig nem tudott alátámasztani...

Kérdés inkább az: akkor honnan származik az új felvetés (hogy vitatják, az a tudomány világában a legtermészetesebb)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.14. 13:08:10

@Szexofon: Itt a wiki cikke angolul a témáról vagyis az elmélet kitalálójának, Robin Baker biológusnak a könyvéről...
en.wikipedia.org/wiki/Sperm_Wars
Elég részletes.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.14. 13:09:23

@M-elicious: Én csak felvetem a témát (vagyis ezt nem is én vetettem fel, javaslat volt), aztán meglátjuk, akad-e hozzáértő. :-)

Adam XL 2011.11.14. 13:26:19

Igen, a felvető én voltam, a biológiai ismeretek (majdnem) teljes mellőzésével.
Annak azonban utánanéztem, hogy a téma eredeti megpendítőjének Robin Bakernek több publikációja is van a neten. (bár az eredeti tanulmányt nem olvastam)
Találtam még más magyar cikket is, ahol ugyanezt a kérdéskört boncolgatják:
www.juicelap.hu/index.php/tabu/1286-spermiumvetelkedes

M-elicious 2011.11.14. 13:46:11

bocs, elgépeltem, term. "biológust" akartam írni...

M-elicious 2011.11.14. 13:58:14

@Adam XL: erre csak azt tudom mondani, hogy nem minden igaz, ami tetszetős, és viszont, attól nem feltétlenül téves, hogy jól hangzik. Mindenesetre attól, hogy egy biológus, vagyis "Robin Baker A spermiumok harca című könyvében leírta" a laikus nagyközönségnek az elméletét, még nem hatódom meg. Lehet, hogy nagyon hisz az elméletében, de lehet, hogy jó pénzt akart keresni. De mondjuk Darwin apánk is jó példa arra, hogy könyvírásra adta a fejét, és mekkora besztszeller lett!

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.14. 14:09:14

@Adam XL: @M-elicious: Azért azt nem hiszem, hogy egy biológus mindenféle kutatások nélkül, csak úgy, hasraütésszerűen publikálna egy elméletet, és főleg először ismeretterjesztő formában. Gondolom, első körben szakmai publikációk születtek. És a leírás még a spermiumok külsejét is másképp határozza meg funkciójuk alapján...

Szóval, hozzá nem értőként, de a tudományos életet némiképp ismerve azt mondanám, hogy komoly ember nem teszi kockára a szakmai hírnevét holmi könnyen cáfolható baromságok terjesztésével, de olyanra is akadt már példa, hogy elméleteket a mérési, vizsgálati módszerek hiányosságai miatt bizonyítottnak tekintett a tudományos közösség, aztán később kiderült, hogy marhaságok voltak. Vagyis ebben elég nehéz állást foglalni.

M-elicious 2011.11.14. 14:13:19

@skarlát betű: kb. ugyanarról beszélünk:-)

Adam XL 2011.11.14. 15:26:50

Azért én kíváncsi lennék (akár igaz tudományos tételekről van szó, akár csak jól hangzó feltételezésekről), hogy a cikk olvasása során a hölgyek mit is éreztek?

Volt "hurrá, nem is én vagyok a felelős ezért az egészért, hanem az evolúció törvényeinek áldozata vagyok ..." felkiáltás valakiben?

Felmentik-e az embert az ilyen (még nem bizonyított) törvényszerűségek a társadalmi elvárások terhétől?

Legközelebbi peteérés során szigorúbban figyelnek majd deviánsnak ható gondolatokra?

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.14. 15:33:57

@Adam XL: Mivel már volt szó a biológiai háttérről, nem volt semmilyen aha-érzésem, ami pedig azt illeti, sose tapasztaltam, hogy változás lenne a vágyaim tárgyában a ciklushoz kötődően. Peteéréskor valószínűleg erősebb a késztetés bennem, mint máskor, de az irányultsága nem változik :-)
Egyébként nehéz a fogamzásgátlás korában, mikor a nők nagy része valamilyen módszert alkalmaz, ezt a biológiai működési mechanizmust tetten érni, hiszen maga a fogamzásgátló is befolyásolja a dolgok működését. Sokak szerint negatív irányba, már ami a termékenységet és a természetes kiválasztódást illeti.

Nekem az általad belinkelt szövegben tűnt fel, hogy a humanoidok valószínűleg soha nem éltek olyan promiszkuitásban, mint a csimpánzok - de ezt honnan tudjuk? Valószínűleg élhettek így, főleg, amíg nem vált nyilvánvalóvá, hogy a szex és a gyerekszületés milyen direkt kapcsolatban van egymással.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.14. 18:26:27

Ez az idézet ide illik, noha erre sincs semmiféle tudományos bizonyíték a szövegben:
"És az is különös, hogy az erőszakok nyomán több a teherbeesés, mint az átlagos szexben. Márpedig az orgazmus nagyobb intenzitása, a nagyobb izgalmi szint növeli a megtermékenyítés esélyét."
goclenaus.freeblog.hu/archives/2009/03/13/Popper_Peter_A_meghivott_szenvedely_Ferfiak_es_nok_nyomaban/

mégsem én voltam? 2011.11.14. 18:45:11

Ó jaj, mamám...
érdekelne azért a tudományos háttere ennek az elméletnek, ha lesz időm, utánaolvasok

addig csak annyit, hogy amennyit én tudok a spermiumok fejlődéséről, nincsen a herében külön kommandós-kiképző...
(elképzelem a here spermiumok érését segítő Sertoli sejtjeit, ahogy kommandíroznak: te fiam, jó leszel tömeggyilkosnak :-)) )

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.11.14. 23:37:19

@Little.Bear:

A megközelítés tényleg olyan akciófilmes fílinget kölcsönöz az elméletnek, de ha a triviális vörös és fehér vérsejtek tényleg képesek mindenféle kommandós- , öngyilkos- és ölős akcióra (gondoljunk csak a leukémiára vagy a gennyképződésre), egy náluk sokkal fejlettebb és összetettebb spermium miért ne tudná ugyanezt?

mégsem én voltam? 2011.11.14. 23:50:12

@tiboru: A spermiumról minden "sallang" lekerül a fejlődése során, egyáltalán nem fejlett és összetett. Egy dolgot tud, mozogni, és a felszínén levő receptorral megkeresni a petesejtet,és ahhoz kötődni. Van az elején egy enzimes zsák, de az csak arra való, hogy át tudjon hatolni a petesejten. Még a táplálékát is a környezetéből kapja, a sejtmagon, a mozgató farkán és az energiatermelő mitochondriumokon kívül nincsen benne semmi más...

Egy fehérvérsejt - limfocita ennél sokszorosan összetettebb, pláne az ölősejtek.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.11.14. 23:57:42

@Little.Bear:

A spermium férfitestből származik, tehát SOKKAL összetettebb és fejlettebb, mint egy fehérvérsejt, amely például a nőkben is megtalálható.

M-elicious 2011.11.15. 12:45:30

@Adam XL: kérdés: mi köze a spermiumok tulajdonságainak a lingam-masszázshoz?

Adam XL 2011.11.15. 12:56:24

@M-elicious: Közvetlenül annyi köze a könyvhöz, hogy abban olvastam a fent idézett részt. Persz már kicsit ott is out-of content volt.
De mnt minden amerikai könyv, ez is ugyanazokon az alapdolgokon megy végig: anatómia, szervek, funkciók, stb.
Gondolom a szerző adatgyűjtés során bukkant rá erre a gondolatmenetre, és bepakolta az alapismeretek közé.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.15. 15:23:33

@Little.Bear: Hát, az örökítőanyag az semmi? Ahogy elnézem a gyerekeimet, azért nem semmi :-) Elképesztő belegondolni, hogy két sejt összekapcsolódásából ez a bonyolultság létrejöhessen, ami az ember. Valójában az ősrobbanásra emlékeztet, bár a hasonlat sántít, persze.

@tiboru: Gondoltam, hogy az elmélet megnyeri a tetszésedet :-P

szociologus 2011.11.15. 16:18:15

@skarlát betű: Szendi Gábornak van egy könyve (valami olyasmi a címe, hogy a nő felemelkedése és tündöklése), amiben tudományos bizonyítékokat gyűjt a genetikusan kódolt női hűtlenség témakörében (is). (ott hivatkozások, kutatások és kísérletek is vannak)

Arra tisztán emlékszem, hogy az ovuláció időpontjában tényleg nagyobb a félrelépésre való hajlam és arra is, hogy a férfiak egy csomó védekező mechanizmust építettek ki ellene az évmilliók során. (Ami kokrétan rémlik az a....ööö... leírhatom, hogy farok? vagy inkább penis? szóval a formája sem véletlen: Az élesen kitüremkedő makk pereme pl. mechanikusan távolítja el az esetlegesen már ottlévő idegen spermát.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.11.15. 17:27:50

@szociologus:

Hm, a makk pereme az esetleges idegen spermát első körben _befelé_ tolja, vagyis a hüvely/méh felé, nem?

szociologus 2011.11.15. 18:26:10

@tiboru: OFF: A Te blogjaid is fenomenálisan jók!

ON: Képzelj magad elé egy férfi nemi szervet (ha nagyon nem megy, vedd elő... Nyilvános helyen ez ellenjavalt ;-) )

Áramvonalas a hegye, nem befele nyomja, inkább szétteríti hátrafelé a hüvely falán. Aztán a makk pereme (mint egy dugattyúgyűrű) szépen lehúzza kifelé.

mégsem én voltam? 2011.11.15. 18:52:53

@skarlát betű: Az örökítőanyagon kívül más nincsen a spermiumban, az okosság a petesejtben van. De csak ketten együtt tudnak új embert létrehozni.

Milyen furcsa, hogy az ember a gyerekét nézve gondolkodik el ezen - pedig mi magunk is így jöttünk létre, meg az összes ősünk, és sok-sok évszázaddal-évezreddel ezelőtt is így ment ez. Semmi újat nem tudunk az emberi életben feltalálni...

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.15. 19:02:14

@tiboru: Ez nagyon érdekes volt, köszönjük, bár azt hittem volna, hogy a piros jelenti a nagyobb aktivitást.

@Little.Bear: Nyilván mind így jöttünk létre, de a saját gyerekünkön érzékeljük ezt leginkább csodának. Mivel saját magam nem-létére nem emlékszem, más gyereke meg annyira nem áll közel hozzám...

Az is hihetetlen, hogy az a sokkalta kisebb spermium ugyanannyi örökítőanyagot bír hordozni, mint az óriás petesejt - jó, hogy az okosság az utóbbiban van ;-)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.15. 19:04:04

@szociologus: Olvastam ezt a könyvet pár éve, de azt hiszem, elajándékoztam, sajnos. Majd körülnézek. Bár Szendi G. mostanság elég hajmeresztő dolgokat képvisel.

Labdarózsa 2011.11.15. 19:09:52

Érdekes felvetés, de az erőszakból fogant gyerekek esete, na meg a fogyatékosok erősen ellent mondanak szerintem. Na és ott van a másik oldal. Mi van azokkal, akik évek óta hiába próbálkoznak? Ébredési hőmérsékletet mérnek, hogy jókor legyenek együtt, szednek mindenféle gyógyszert, mégsem. Aztán több olyan esettel is találkoztam, amikor a pár lemondott végérvényesen a babagyártásról, örökbe fogadtak, vagy csak megbékéltek. Aztán hirtelen jött a saját gyerek. Megváltoztak a spermiumok? Vagy a petesejt lett igénytelenebb? :-)
Hát én erősen kétlem a tudományos alapját ennek.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.11.15. 21:17:48

@szociologus:

Hát hímvesszőt a legritkább esetben szoktam magam elé képzelni, de elfogadom a dugattyúgyűrűs magyarázatot :-)

Az elismerést pedig köszönöm!

mégsem én voltam? 2011.11.15. 21:56:39

@skarlát betű: Az örökítőanyag az egy dolog, de az új szervezet elindításához kellenek más anyagok is, az van pluszban a petesejtben. Ez ember esetében elég kevés, mert hamar vesz majd fel tápanyagot az anya szervezetéből. De nézzük csak meg mondjuk a tyúkokat, náluk a tojás sárgája az egy nagy petesejt, a spermium ott is kicsi, a fejlődő kiscsirke 21 napig abból él, ami a tojásban benne van, csak levegőt kap a héjon keresztül.

Bocs, befejezem a TIT tanfolyamot :-))

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2011.11.15. 22:21:01

@Labdarózsa: Olyan ez, mint az időjárás, túl sok tényezőtől függ ahhoz, hogy megjósolható legyen, mi fog történni, és mi egyelőre kicsik vagyunk hozzá, hogy megértsük.

@Little.Bear: Te biológiával foglalkozol?

mégsem én voltam? 2011.11.15. 22:24:54

@skarlát betű: "Te biológiával foglalkozol? " -asszem ezek után le sem tagadhatom :-))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.11.16. 00:29:16

@Little.Bear:

Hát vagy biológiával, vagy csirketenyésztéssel :-)
süti beállítások módosítása