A hűtlenség ábécéje

Mindent a hűtlenségről, félrelépésről, megcsalásról! Amiről nem szokás nyíltan, tabumentesen és szenteskedés nélkül beszélni. Férfi és női szemmel egyaránt.

Ennyien vagytok

Térkép

Hűtlenség a Fácsén

Friss topikok

Innen érkeztek a blogra

A szerelem lehetetlensége - avagy mitől rettegünk?

2012.10.24. 07:14 skarlát betű

Van-e még szerelem? Hát, persze. Szerintem ez nem is kérdés. De azért megkérdőjelezhetjük, ahogy Almási Miklós teszi új könyvében. Irodalom- és filozófiatűrő személyek itt olvashatnak kicsit utána, miről is morfondíroz az esztéta. Hallottam egy jó hosszú beszélgetést is vele, bevallom, a könyvet még nem olvastam, de az általa feltett kérdések és az értékítéletek szerintem már magukban vita tárgyát képezhetik. 

Almási Miklós.jpg

Idézet Laik Eszternek a könyvbemutatóról írt beszámolójából:

Az egyetemen hallgatóitól első kézből értesül a mai huszonévesek dilemmáiról, akiket a magány – ambivalens módon – épp annyira vonz, mint amennyire tartanak tőle; valójában a tartós elköteleződéstől félnek. Egy másik jellemző trend az intimitás elvesztése: a szerelmes sms-eken a folyosón együtt vihogó lányok egyfajta megtestesítői az intimitástól megfosztott érzelmeknek. Az életünket átformáló „kütyük” hatalma az Almási-féle szerelemfilozófiában súlyozottan jelentős, következtethettünk a professzor szavaiból. A magánszféra és a titkok eltűnésének oka javarészt a telefonos, Facebookos és egyéb elektronikai alkalmazásokban keresendő. S még egy nagy ellenség: az idő. Rohanva, figyelmeztető pittyegéseket és fastforwardokat beállítva nem lehet megnyugodni a másik jelenlétében.

Kérdések:

Vajon tényleg rettegünk-e - legyünk huszonévesek vagy idősebbek - a tartós elköteleződéstől? Változott-e a mindenkori fiatalok hozzáállása? Vajon visszatekintve úgy érezzük-e, hogy nekünk sem kellett volna elköteleződnünk, hogy ott rontottunk el valamit, és emiatt lettünk hűtlenek? (Noha a házasságról alkotott vélemények tükrében itt, a blogon az derült ki, hogy rengeteg hűtlen nem elégedetlen a kapcsolatával, mások viszont igen.) 

Egyet jelent-e a szerelem az elköteleződéssel, egyébként? Azért félünk a szerelemtől, mert az hosszú távon csapda, vagy, mert a csalódástól félünk, attól, hogy megbánthatnak? Mikor nem óvnak bennünket a szerelemtől? Nem egész életünkben csak azt halljuk, hogy csak szerelmes ne legyél, miközben állandóan azt sugallja minden, a költészettől a giccsig, hogy csakis azért érdemes élni? Vagy van egy 20-25 éves kor közötti szakasz, amikor igenis törekedni kell rá, mert ott az ideje, majd a továbbiakban isten ments, minden mást, csak ezt ne? (Lehet törekedni vagy nem törekedni a szerelemre, egyébként?)

Eltűnt-e a magánszféra, és a kütyük lehetetlenné tették-e az intimitást? Vagy inkább megnyitottak egy csomó olyan kapcsolódási lehetőséget, amely korábban elképzelhetetlen volt? Milyen volt a magánszféra korábban? Kinek volt magánszférája? Falvakban, kisvárosokban élőknek, vagy egy gangos ház lakóinak? Vagy akiket lehallgattak? És mit ér a magánszféra, ha az ember teljesen magányos benne? Jobb, ha senki nem tud semmiről és senkivel nem lehet semmit megbeszélni, vagy az a jobb, ha megoszthatóvá válnak a gondolataink? Persze, egy blogolvasó közönség elfogult lesz a témával kapcsolatban, hiszen különben nem olvasna blogot... De mégis. Tapasztaltok valami különbséget az intimitás jellegében? Bizonytalanabbak lettek a szerelmi kapcsolatok? Maga a hűtlenség mennyire tesz bizonytalanná egy kapcsolatot, és vajon hányan lesznek hűtlenek, mert éppen arra a különös érzésre vágynak, amelyet kimondva-kimondatlanul szerelemnek szoktunk hívni (bár inkább adunk neki más, kevésbé ijesztő neveket)?

Egyáltalán: csak egyféle szerelem létezik? Csak az a mindent szétfeszítő, szétrobbantó, inkább destruktív, mint konstruktív, agyeldobó dolog szerelem, vagy - ahogy én gondolom - annyi formája és íze van, ahány ember? Nem kellene elvárásként tekintenünk rá, és nem kellene eltiltani magunkat tőle, nem kellene mások képébe dörgölnünk, hogy nekünk összejött, vagy azt hazudnunk, hogy összejött, mert különben lúzereknek tűnünk, nem kellene ennyire komolyan vennünk - talán. Vagy rosszul gondolom? 

86 komment

Címkék: szerelem félelem kütyük magánszféra intimitás elköteleződés

A bejegyzés trackback címe:

https://hutlenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr284865112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.10.24. 09:00:59

"... a szerelmes sms-eken a folyosón együtt vihogó lányok egyfajta megtestesítői az intimitástól megfosztott érzelmeknek."

Ugyan már... Nem tudom, hány éves Laik Eszter, de hogy nem érzi a fiatalokat, az biztos. Mintha nem lenne mindegy, hogy a szerelmes üzenetet papírfecni vagy SMS hordozza. Minőségileg semmi különbség nincs egy SMS és egy összehajtogatott, s a másik tenyerébe csúsztatott papírdarab között.

Olyan ez az aggódás, mintha azon problémázna, hogy a híreket monitoron olvassuk, nem napilapban. Vagy mintha attól esne kétségbe, hogy nem tábortűznél, hanem gáztűzhelyen sütjük meg a csirkecombot.

Az SMS (és általában: a korszerű információtechnológiai eszközök) csupán hordozói az emberi üzenetnek, nem az üzenet maga. Ugyanúgy lehet szerelmet vallani (és szakítani) emailben, mint szagos borítékban elhelyezett levélpapíron, s csak a menthetetlenül ósdi mentalitásúak keseregnek ezen.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 09:22:15

@tiboru: Úgy értelmezem, LE nem a saját véleményét írta le (ő harmincas, ha jól tudom), hanem a könyv mondanivalóját próbálta összefoglalni, illetve abból is merített, amit a könyvbemutatón hallott. Almási M. véleménye ez, aki 80 éves.

Szerintem sincs számottevő különbség az üzenetek hordozói között, a papírfecniket mi is küldözgettük, és a lányok mindig is megbeszélték a szerelmeiket, ebben nem változott semmi.

Ami esetleg változott, az nem elsősorban a technika számlájára írható, hanem például annak a számlájára, hogy a nők tovább tanulnak, nem elégednek meg a háziasszonyi státusszal, és a nemi szerepek korántsem olyan egyértelműek, mint úgy 30-40 éve. Már az én fiatalkoromban se voltak azok, szerintem.

Ráadásul sokkal nyomasztóbban jelentkezik a jövő ismeretlensége, miből fogunk megélni, miből veszünk lakást, stb, vagyis a "megállapodás" nehezebbé vált. Korábban a semmire is össze lehetett házasodni, mert legalább melója mindenkinek volt, és abból előbb-utóbb valami szerény egzisztencia létrejött, de most ez a kilátás nincs meg, nem lehet tudni, hogy mi lesz. Ez is benne van abban szerintem, hogy nem rohannak bele olyan könnyen az elköteleződésbe.

barbieds (törölt) 2012.10.24. 09:40:03

@skarlát betű: De szerintem az ilyen fajta nehézségeknek meg a női szerepek változásának semmi köze ahhoz, hogy szerelmesnek lenni jóóóó, és az érzelem minőségén sem változtat. :) Szeretői kapcsolatban legfeljebb csak nyomi illúzió a szerelem, de amúgy, normális körülmények közt csodás.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 09:45:18

@barbieds: Szerelmesnek lenni max akkor jó, ha viszonozzák és megélheted teljességében, márpedig rengeteg esetben ez nem lehetséges. Lehet, hogy neked ebben szerencséd volt/van, de az az agyeldobós változat nekem sose volt jó, vagyis több benne a negatívum, éppen, mert totális függést okoz.

Az, hogy milyen az érzelem minősége, teljesen egyénfüggő. De az, hogy mennyire akarunk engedni az érzelemnek, és mennyire próbáljuk elkerülni a kialakulását, az változhat. A lányokat általában úgy nevelik, hogy vágyjanak a szerelemre, a fiúk pedig inkább elkerülendőnek gondolják, sokáig... Aztán persze mindenki beleesik, de más és más hatással van az emberekre, hogy mit kezdenek az érzéssel, az élménnyel.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 09:46:39

@barbieds: Honnan tudod, hogy mikor illúzió és mikor valóság? Hol a határ?
Én nem tartom illúziónak szeretői kapcsolatban, kapcsolatfüggő, és szerelemfüggő. Ezt próbálom hangsúlyozni, hogy nem egyféle szerelem van.

barbieds (törölt) 2012.10.24. 09:53:38

@skarlát betű: Én nem általános tapasztalatokat foglalok össze, mint te, hanem a saját élményeimet írom le. Az én tapasztalatom szerint a szerető iránt érzett szerelemféleség a valóban, teljességben megtapasztalt szerelemnek csak valamiféle groteszk utánzata legfeljebb. A körülmények egyszerűen megnyomorítják.

És én csak azt az érzelmet nevezem szerelemnek, ami viszonzott. Amúgy csak valami vágyódásról van szó. Na tessék, máris itt van, hogy mennyire mást érthetünk szerelmen. :)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 10:02:56

@barbieds: Persze, vannak korlátok, az ember nem engedheti szabadjára az érzelmeit, ebben nyilván más a szeretői kapcsolatban megélt szerelem, de ettől még nyugodtan lehet szerelem. A viszonzástól függővé tenni azért necces, szerintem, mert annak mértéke se egyforma esetről esetre, mi számít más viszonzásnak, és mi nem?
Mintha te a cselekedetek (mondjuk, mindenki számára nyilvánvaló együvé tartozás) függvényében értelmeznéd magát az érzelmet, noha az érzelem ettől független - szerintem. A történések fényében persze változik, de ha szerelmes vagy, akkor attól függetlenül az vagy, hogy titkolnod kell-e vagy sem.

DarkAngel71 2012.10.24. 10:29:58

Itt a társadalmi környezetet hibáztatom. A mai társadalom elvárja, hogy könyörtelen legyen valaki, különben eltapossák. A gyerek is azt látja, hogy a szülő(k) gürizik, még sincs semmi, a kapcsolatok tönkremennek a kilátástalanságba, ezáltal gyerekkorban beléjük ivódik egy fal, egy túlélési ösztön, hogy ne legyenek gyengék, ne adják ki magunkat senkinek. Nem szabad érzelmesnek lenni, könyörtelennek kell maradni, és túlélni. Az él meg, aki áttapos másokon, és itt nincs helye a szerelemnek, mivel a sok hülye filmnek köszönhetően úgy nőnek fel, hogy érzik, ez csak egy kiszolgáltatott állapot. Sebezhetőek lesznek, eltapossák őket. Mindenki a saját boldogulásáért törtet, tanul, dolgozik, és ebben az életfelfogásban nincs helye gyenge érzelmeknek, nem engedhetik meg maguknak, mivel ez csak hátráltató tényező. Őszinte bohókás szerelem 12-14 éves korban van, utána eltűnik egészen öregkorig (60-70). Lesz a sex, a testi örömök szerzése. Mire elér(ne) egy számára élhető szintet kiég, elfárad. Gyanakvó lesz, hogy az a másik csak a pénzét akarja. Nem tudja elhinni, hogy szerethető. Igazi őszinte szerelmet, ami inkább egy tisztelet, nagyon mély szeretet öregkorban tudok elképzelni, mikor már lelassít az ember, ráér :-) A többi max fellángolás lehet, de, amint mélyebb lenne, megijednek, elfutnak, és frusztráltan törtetnek tovább.

barbieds (törölt) 2012.10.24. 10:44:24

@skarlát betű: Mondjuk ún. viszonzatlan szerelmet talán vagy 20 éve éreztem utoljára, de határozottan emlékszem, hogy egész másféle érzés volt, mint a valódi szerelmeim. Pont attól, amit írsz: a cselekedetek miatt. Tök másképp fejlődik egy olyan érzelem, amire van feedback a másiktól (és az pozitív). És ez tulajdonképpen igaz a szeretős kapcsolatra is.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.24. 10:46:12

@DarkAngel71: ezt a pompás kis esszét elolvasva azt kell mondjam, mégiscsak lehet szarból várat építeni. De ha nem haragszol meg, én nem költöznék bele. :P

DarkAngel71 2012.10.24. 10:51:44

@kardhal77: ha te így érzed, jó neked, én csak azt érzem, látom a környezetemben, hogy csak dagonyázni lehet benne :-)))))

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 10:53:08

@DarkAngel71: Hát, szomorú életed lehet, ha ezt így gondolod.

@kardhal77: Tudtam, hogy megint beszólsz...

@barbieds: OK, de a pozitív feedback is millióféle lehet. Nem csak az pozitív, hogy dobjunk el minden mást, és éljünk egymásnak. Inkább abban látok nagy különbséget, hogy mennyire szereted az embert a maga valójában, és mennyire az ábrándképet, amit alkottál róla. A teljesen reménytelen szerelemben csak ábrándkép van, aztán rengeteg fokozat az illúzió és a valóság között. Persze, a szerelem valahol mindig is sokkal pozitívabbnak láttatja a másikat, mint ami (bár egy embernek nem létezik absztrakt, érzelemmentes megítélése), inkább azt mondanám: a szerelem felnagyítja az illető jelentőségét...

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.24. 10:59:09

@skarlát betű: @barbieds: van egy olyan iskola, ami szerint lényegében minden szerelem, ami egy egymással foglalkozó férfi és nő között történik, és van egy másik, ami szerint ezt a kifejezést kivételes alkalmakra kell tartogatni, és egyszer-kétszer illik használni az életben.

Ha ezeket egy skála két végpontjának képzeljük el, akkor mindenki elgondolkodhat, hogy hová teszi a saját voksát.

barbieds (törölt) 2012.10.24. 11:02:28

@skarlát betű: Másodéves egyetemista koromban, a pszichológia tantárgy keretében találkoztam azzal a megrendítő információval, hogy nem a másik embert szeretjük, hanem azt, (a)hogy ő megfelel ilyen vagy olyan (testi-lelki-szellemi) igényeinknek. Ettől persze még beleábrándozhatok az ő személyiségébe ezt-azt, amitől "szeretem", de én elég hamar rájöttem, hogy ez nem szerelem. Mondom ezt úgy, hogy az utolsó reménytelen szerelmem egy olyan fiú volt, akitől még volt is valamennyi feedback: megdugni imádott, épp csak nem akarta elhagyni a menyasszonyát, aki ösztöndíjjal külföldön volt. (Azóta rég elváltak. :P)

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.24. 11:03:17

@DarkAngel71: azt látom, hogy a lételemed. :P

Egyszer láttam egy dokumentumfilmet: magyar nőkről szólt, akik megjárták a Gulágot. Konkrétan csákánnyal bányászták a fagyott fekáliát a tábori latrinából -- aztán, amikor volt egy kis pihenőidejük, leültek a szardomb tetejére, megenni az uzsonnájukat. "Mensch ist ein Gewohnheitstier" - kommentálta egyikük a dolgot a riportfilmben, ötven évvel később.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.24. 11:06:55

@barbieds: és azt tudod, hogy egy férfi úgy általában mit meg nem adna egy olyan reménytelen szerelemért, ahol a nő imád vele dugni? :))

barbieds (törölt) 2012.10.24. 11:14:01

@kardhal77: szelaví, sose azt kapjuk, amire igazán vágyunk ;)

DarkAngel71 2012.10.24. 11:19:44

@skarlát betű: sztem fél év múlva már mást írnék...

DarkAngel71 2012.10.24. 11:21:16

@kardhal77: talán addig, amíg nem kell osztoznia?

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 11:21:49

@kardhal77: Ó, szerintem van ilyen :)

@DarkAngel71: Miért, akkorra megváltozik a társadalom, jön az apokalipszis?

DarkAngel71 2012.10.24. 11:22:52

@kardhal77: igen, most az, de fél év múlva kérdezed, sztem már nem :-)

DarkAngel71 2012.10.24. 11:24:09

@skarlát betű: nem, kiheverem a reménytelen szerelmet, azaz tompulni fog, és máshogy látom az egészet. Ha, meg jön, kihasználom, szeretem a rosszfiúkat ;-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.10.24. 11:24:55

@skarlát betű:

"Almási M. véleménye ez, aki 80 éves."

Ja, akkor nincs több kérdésem. Minden tiszteletem az éveké meg a tapasztalaté, de az IT-téma és a szerelem összefüggéseiben nem érzek kompetensnek egy aggastyánt.

hibiszkusz50 2012.10.24. 11:25:36

Kardhal, barbieds: A férfi és a női felfogás különbsége a beteljesült szerelemről :)

Holly-Audrey 2012.10.24. 12:44:12

Biztos vagyok benne, hogy a lehető legjobb dolgot műveltem magammal amikor úgy mentem férjhez, hogy nem éreztem a rózsaszín ködöt. Ellenben a józan eszemmel pontosan tudtam már akkor, a férfi akivel összekötöm az életem sokkal jobban szeret engem, mint én őt. Ez a(z egyik) biztos alapja a jól működő házasságunknak.:)
Csak szeretői kapcsolatban tudtam szerelmes lenni, hogy jól fájjon, hogy véletlenül se lehessen teljes!! Defektes vagyok, tudom..

Holly-Audrey 2012.10.24. 13:01:42

@barbieds:" Mondom ezt úgy, hogy az utolsó reménytelen szerelmem egy olyan fiú volt, akitől még volt is valamennyi feedback: megdugni imádott, épp csak nem akarta elhagyni a menyasszonyát, aki ösztöndíjjal külföldön volt. (Azóta rég elváltak. :P)

Szerinted ő kicsit sem volt szerelmes beléd? Mert én azt gondolom, a férfiak elsősorban abba a tipusú nőbe zúgnak bele akit imádnak megdugni, vagy nem? :)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 13:30:29

@barbieds: Hát, ez nekem se tűnik épp reménytelen szerelemnek. Csak az igazán szerelmes, aki hajlandó mást elhagyni?

@Holly-Audrey: Tudod, én is így mentem férjhez, és ez az ő részéről biztos alap is volt, de én rájöttem, hogy nekem ez kevés. És attól, hogy szeretőm lett, nem kompenzálódtam egyáltalán.
Ennek ellenére nem vagyok biztos benne, hogy jobb egy szerelem-alapú házasság. Most már kötve hiszem, hogy valaha megtudom.

barbieds (törölt) 2012.10.24. 13:44:44

@Holly-Audrey: @skarlát betű: A reakciótok pont jól mutatja, hogy mennyire mást gondolunk mi, nők a szerelemről, mint a férfiak. :) Ha szerelmes is volt belém, hát piszok jól titkolta.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 14:02:11

@barbieds: Nem biztos, hisz te meg én egyáltalán nem ugyanazt gondoljuk :)
És biztos, hogy egy pasi mindig tudatában van? És, ha tudatában van, ki is mondja?
Én soha nem mondtam még ki, bármennyire is tudtam magamról. Legfeljebb áttételesen, nem teljesen világosan.

barbieds (törölt) 2012.10.24. 14:08:47

@skarlát betű: De kb. minden nő azt gondolja, hogy a szexhez érzelem is jár. Mi így működünk, és szeretjük magunkat abba az illúzióba ringatni, hogy a férfiak is.

Nekem a legkevesebb az, amit valaki mond. Nem abból szűröm le, hogy szeret-e.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 14:16:31

@barbieds: Nem, én nem gondolom ezt, de ha valakivel már elég régóta találkozgatok és számos jelét adta az érzelmeinek, akkor elég nyilvánvaló, hogy nem csak szexről van szó. Ismét nem feltétlen szerelemről - nem arról a fajtáról, amely inkább destruktív, ha nem két független fél vesz részt benne.

Azért az se mindegy, hogy mit mond, de felelőtlenül ilyen szavakkal dobálózó pasival én még nem sokkal találkoztam. Szóval, a kis gesztusok, a tettek, a hangulat, sokminden együtt.

barbieds (törölt) 2012.10.24. 14:40:17

@skarlát betű: Erre céloztam én is, a sok kis jelre, gesztusokra, tettekre, pontosabban ezek hiányára - ugyan nagyon fiatal voltam még, de azért az lejött belőle, hogy nem szerelmes belém, csak én voltam az a kedves lány, aki szétrakta neki a lábát, amíg a szerelme külföldön volt.

Cica7 2012.10.24. 14:55:34

@skarlát betű:
Ellenpélda is van.
Jártam úgy, hogy a pasi lehozta a csillagot az égről is, állandóan virágot kaptam és így szeretlek meg úgy szöveg is meg volt:), de közben mesterien párhuzamos életet is élt.......

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.24. 15:05:09

Szerintem sokkal többet ér azt megfejteni, azt megismerni, hogy miként van közöd ahhoz a másik emberhez, mint próbálgatni, hogy belefér-e egy előre gyártott dobozba, amin pl. a "szerelem" vagy a "szerető" címke virít.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.24. 15:16:52

@Cica7: Attól még szerethetett, hogy párhuzamosan mást is szeretett. De a túlságosan nagy fogadkozás mindig gyanús.

@barbieds: Persze, ilyen is van. De a legtöbb eset azért átmenet a csak szex és a lángoló szerelem között :) (Amennyiben nem egy alkalmas kalandról van szó.)

Holly-Audrey 2012.10.24. 16:20:52

@skarlát betű: Igen, én is sokszor éreztem így, hogy ez kevés nekem, de ahogy múlnak az évek egyre jobban értékelem a biztonságot a hátam mögött.Talán el tudna vinni ebből a házasságból egy mindent elsöprő szenvedélyes valami (szerelem?) ,talán nem. Bele se szeretnék gondolni mi lenne ha... :)

Sadist 2012.10.24. 17:34:43

@barbieds: "szerelmesnek lenni jóóóó"

Feltéve, hogy a másik viszonozza. Ha nem, akkor az egyik legrosszabb érzés. Akkor már inkább egy foghúzás, mert az csak néhány óráig, legfeljebb napokig fáj.

Sadist 2012.10.24. 17:48:16

@DarkAngel71: @DarkAngel71: "Itt a társadalmi környezetet hibáztatom. A mai társadalom elvárja, hogy könyörtelen legyen valaki, különben eltapossák."

Sajnos igaz, a mai társadalom szociopatákat termel ki magából. De azt is érdemes észrevenni, hogy a társadalom nem csak egy idepottyant valami, hanem főleg felnőtt emberek csoportja, akik képesek volnának a gyerekeiket és a közvetlen környezetüket formálni. Ma a társadalom nem honorálja eléggé a pozitív, és nem bünteti a negatív cselekedeteket.

Sadist 2012.10.24. 17:58:02

@barbieds: "nem a másik embert szeretjük, hanem azt, (a)hogy ő megfelel ilyen vagy olyan (testi-lelki-szellemi) igényeinknek. Ettől persze még beleábrándozhatok az ő személyiségébe ezt-azt, amitől "szeretem", de én elég hamar rájöttem, hogy ez nem szerelem."

Mert szerinted mi a másik ember, ha nem a testi-lelki-szellemi tulajdonságok összessége? Mit lehet szeretni a másik emberen, ha nem a szépségét, szellemi vagy érzelmi kvalitásait? A párválasztás mindig is arról szólt, hogy ki az, aki az igényeidet kielégíti. Szerelmes csak abba leszel, aki valamilyen szükségletedet ki tudja elégíteni, legyen az érzelmi, fizikai vagy akár anyagi. Ha valakire nincs szükséged, abba nem leszel a büdös életben sem szerelmes.

Sadist 2012.10.24. 18:02:59

@Holly-Audrey: "Ellenben a józan eszemmel pontosan tudtam már akkor, a férfi akivel összekötöm az életem sokkal jobban szeret engem, mint én őt. Ez a(z egyik) biztos alapja a jól működő házasságunknak.:)"

Azért meghallgatnám a másik felet is, hogy számára is olyan jó-e az a házasság, ahol a másik kevésbé szereti.

Sadist 2012.10.24. 18:05:20

@Cica7: És mi volt ezzel a baj? Nem kaptál meg valamit, amit szerettél volna, vagy csak bántott a tudat, hogy nem te vagy az egyetlen és hajlandó másra is időt, energiát, anyagiakat fordítani?

est ragon 2012.10.25. 08:03:33

@barbieds:
Sose gondoltam volna, de megdöbbentően egyformán gondolkodunk-érzünk Te meg én :-)
Ráadásul egy ilyen fontos tárgykörben!

Holly-Audrey 2012.10.25. 12:03:05

@Sadist: Nézd, nyilván nem hívhatom ide, hogy ugyan meséljen a házasságunkról, de talán ha nem lenne jó neki velem élni, már rég elhagyott volna. Alapból azt gondolom ha egy férfi nem érzi 100%-on, hogy a nő az övé teljesen, ott fennmarad valami fura folytonosság, hogy meghódítsa.Talán ez lehet a pszichéje, hogy ennyi hosszú év után is pl. szeret beleszagolni a nyakamba és magához húz elalvás előtt.Illetve, hogy szeret hazajönni hozzánk, szereti a főztömet is és a szex is teljesen rendben van.
(kop-kop-kop) Nem hinném, hogy szarul éli meg a napjait pusztán csak azért, mert én sose voltam szerelmes belé.

Cica7 2012.10.25. 15:20:54

@Sadist:
Bonyolult és hosszú történet lett belőle...
Éreztem, hogy nem csak én vagyok, voltam neki, de azt nem tudtam elfogadni, hogy más ( hölgyek ) is legyenek a képben...
Bár dolgoztam az elfogadáson is.....:))
Nem működött, egy alapból hűséges és egy alapból hűtlen emberke közös élete ilyen formán......

Sadist 2012.10.25. 17:11:39

@Holly-Audrey: "szeret hazajönni hozzánk, szereti a főztömet is és a szex is teljesen rendben van."

Egy férfinek pont ezek azok a dolgok, amiktől úgy érzi, hogy a nő szereti. Az előző hozzászólásodból úgy tűnt, hogy az a jó házasság titka, ha a férfi jobban kapar a nő után, mint viszont.
De szerencsére a férjed is megkapja, ami neki jár, ami a biztos alap másik fele egy kapcsolatban.

Holly-Audrey 2012.10.25. 20:46:53

@Sadist: Pontosan..azért írtam, hogy az egyik fele..
Egyébiránt nekem egyszer a nagyanyám mondta, a jó házasság titka, ha a férfi jobban szereti a nőt.
Amúgy ha valóban ennyire egyszerű boldoggá tenni a férfiakat -jó kaja, meleg otthon,a hitvesi ágyban az odaadó feleség- nekünk nőknek nincs is nehéz dolgunk. :)

Sadist 2012.10.25. 23:15:29

@Holly-Audrey: "Amúgy ha valóban ennyire egyszerű boldoggá tenni a férfiakat -jó kaja, meleg otthon,a hitvesi ágyban az odaadó feleség- nekünk nőknek nincs is nehéz dolgunk."

Valóban ilyen egyszerű. Na jó, vannak kivételek, akiknek soha semmi nem lesz elég jó, de a 99%-nak bőven elég a boldogsághoz.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.26. 08:26:05

@Holly-Audrey: Épp ezért vagyok alkalmatlan a feleség szerepre. Nekem ez sose ment könnyen, pocsék szakács vagyok, minden lelkesültség nélkül, és azzal szexelni, akit nem szeretek, csak addig bírtam, amíg nem jöttem rá, hogy milyen mással.
A jó házasság egyik titka tényleg az, hogy a pasi jobban akarja, mint a nő, a másik titka viszont, hogy a nő is eléggé akarja :P

Tenkeskapi Tánya 2012.10.26. 10:02:34

"Ti európaiak egy szerelem csúcsán köttök házasságot, ahonnét érzelmileg csak lefelé vezet az út. Az indiaiak a nulláról jönnek fel egy szintre - család, gyerekek, szexus -, ti pedig egy szerelem csúcsáról csúsztok le ugyanarra a szintre. A két házasság ugyanolyan rossz, de ha valaki a nulláról jön föl, az könnyebben elviseli, mintha egy szerelemből csúszik le érzelmileg" - mondta az indiai.Ezért tartósabbak a nem eksztatikus állapotban, hanem józan megfontolás alapján kötött házasságok. Mert tartósabbak, ez tagadhatatlan. A szerelmi házasságok törékenyebbek."

Tenkeskapi Tánya 2012.10.26. 10:06:48

"És mostanában elkezdett szaporodni azoknak a fiataloknak a száma is, akik együtt élnek, egy lakásban - szex nélkül. Ezt nem is értettem, sőt ma sem értem, de ők azt mondják, abból mindig csak bonyodalom, zűrzavar származik, ezért a szexualitást nem a házasságon belül kell elintézni, és akkor harmonikusan élnek."

Lehet egyetérteni és vitatkozni a fentebbi két Popper Péter idézettel (is).

Feromontika 2012.10.26. 10:32:29

@Tenkeskapi Tánya: Van az a verzió is miszerint a házasságon kívül ill. belül is lehet intézni a szexualitást. ;)
A zűrzavar nem az igény szerinti kapcsolatokból, hanem a dogmatikus kapcsolati sztereotípiákból származik.
Vesszen a merevség, éljen a kifinomultság! Nem csak dizájn és gasztro téren :)

Светлана Павлова 2012.10.26. 11:13:35

@Tenkeskapi Tánya: hmmm. Ezen most komolyan elgondolkodtam...Nekem konkrétan vannak olyan időszakaim amikor arra gondolok, sokkal harmonikusabb lenne a mostani párommal "csak" együtt élni, és máshol keresni a testi örömöket. Bár ebben az is közrejátszik, hogy vele valójában minden napi tevékenységet jobban szeretek művelni, mint magát a szexet.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.26. 11:43:03

@Tenkeskapi Tánya: Ezt már beidéztem én is legalább egyszer.... Persze, az sem 100%-ig igaz, hogy az európaiak a szerelem csúcsán kötnek házasságot, elég ellenpéldát ismerek. Ez inkább egyike a tetszetős mítoszoknak. Noha persze ilyen is van...

Olyanról még nem hallottam, hogy ellenkező nemű barátok élnének egy háztartásban szex nélkül, abból a célból, hogy másokkal szexeljenek, mint akivel együtt élnek, max olyanról, hogy együtt vesznek ki lakást diákok, és vannak vegyesen fiúk és lányok is. De kettesben? Valaki ismer ilyet? Szóljon! Az ember alapvetően kényelmes, főleg a pasik :P

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.26. 11:49:44

@paternoszter: Ha jól sejtem, pasi vagy - és mégis? Vagy nem pasi?

Светлана Павлова 2012.10.26. 11:57:41

@skarlát betű: Nem vagyok pasi. Férfias gondolkozásúnak tűnök?

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.26. 12:43:51

@paternoszter: Nem, a nickneved hímneme miatt gondoltam :)

Светлана Павлова 2012.10.26. 12:52:15

@skarlát betű: én csak a liftre gondoltam, amikor választottam :) gyerekkoromban lenyűgözött.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.26. 13:01:55

@paternoszter: Ja, értem, én nem tudtam elvonatkoztatni az eredeti jelentéstől. :)

Holly-Audrey 2012.10.26. 13:27:07

@paternoszter: Engem a mai napig elrettent és nem berek egyedül beszállni. :))

Светлана Павлова 2012.10.26. 13:55:35

@Holly-Audrey: elég kevés helyen van már pont amiatt mert nem annyira biztonságos.Pont emiatt a lehetetlen és parás volta miatt tetszett mindig is. :)

Sadist 2012.10.26. 15:12:41

@skarlát betű: "Az ember alapvetően kényelmes, főleg a pasik :P"

A passzívitást is a lustasághoz lehet sorolni? Mert akkor azzal vitatkoznék, hogy összességében melyik nem a lustább.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.26. 15:50:32

@skarlát betű: öreganyám, te mikor láttál olyan férfit, aki nem óhajtott volna a vele élő nővel szexelni? A férfi, az úgy van megkonstruálva, hogy ha a párja egymillió jelét adja a szexuális távolságtartásnak, akkor is csak erre törekszik. Egy férfi sosem mondana olyat, hogy "harmonikusabb lenne, ha nem szexelnénk az asszonnyal".

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.26. 19:02:34

@kardhal77: Hát, lehet, szélesítened kéne az ismeretségi körödet, mert van ilyen :P Van olyan helyzet, hogy a dolog nem működik már, mert a nő annyira nem kívánatos számára. Nem szabad a meglévő előítéleteink miatt totálisan kizárni egy szcenáriót. Nem jellemző verzió, de létező.

Elég érdekes, hogy ezer sztereotípia ellen küzdesz, de ebben annyira elhiszed a sztereotípiát, hogy még csak elképzelni se tudod, létezik kivétel.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.26. 19:05:20

@Sadist: Én kényelmest mondtam. A lusta és a kényelmes nem ugyanaz.
Szvsz egy nő sokkal inkább képes erőfeszítéseket tenni azért, hogy mondjuk igazán jó szexben legyen része, még ha ezért el is kell mennie valahová, mint egy férfi, akinek éppen jó az otthoni is. Csak legyen valami. Bármi. A bármi a nőnek nem elég. Vagy lemond a szexuális élvezetről, az is egy opció, de nem kényelmi megoldás.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.26. 20:18:55

@skarlát betű: az ismeretségi körömet tényleg szélesíteni kellene; igaz, hogy én inkább a mélyítési stratégiát szoktam követni. :)

Ha egy nagy fehér folt cammog veled szembe a sarkkörön túl, akkor azt alighanem jegesmedvének nézed, nem pedig albínó gorillának. Mert persze
Alaszkában turnézó cirkusztársulattól elkószált albínó gorilla is létezik a sarkkörön túl -- csak nem jellemző.

barbieds (törölt) 2012.10.27. 09:14:16

@kardhal77: De akkor vajon miért van annyi vicc és klasszikus kabarétréfa olyasmiről, hogy "megint meg kell dugnom a feleségem, pedig unom és semmi kedvem hozzá"? Vagy ez csak az állítólag létező, potenciával kapcsolatos állandó férfiszorongást hivatott levezetni valahogy?

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.27. 09:51:33

@kardhal77: Mélyítsd csak, de attól nem fogsz ilyen esetekről hallani...
Ennyire nem ritka a jelenség, csak ez is olyan tabu téma, amiről senki se akar beszélni, se a pasik, se a feleségeik.

@barbieds: A férfi szexmánia mítosza makacsabban tartja magát, mint bármi más :P És persze azok is szorgalmasan terjesztik, akik tudják, hogy rájuk nem jellemző, mert különben a férfiasságukat kérdőjeleznék meg önmaguk előtt. Az pedig megkérdőjelezhetetlen.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.27. 11:17:40

@skarlát betű: nyilvám mindenféle eset van, példának okáért homszexuális férfiak is megnősülnek, és aztán persze nem nyúlnak az asszonyhoz; én csak arra hívtam fel a figyelmedet, hogy szembe jött veled egy nagy fehér folt a sarkkörön túl, mire te feltetted a kérdést: mondd, te jegesmedve vagy vagy gorilla? És ez nekem mókásnak tűnt.

@barbieds: én mondjuk nem ismerek ilyen vicceket, úgyhogy elmondhatnál egyet. :)

Az, hogy "dughatnánk egy jót, de nekem semmi kedvem a feleségemhez", az szerintem lehet egy létező helyzet, átmenetileg. Ha két együtt élő ember között tartósan nem működik a szex, annak szerintem egészen ritkán lehet az az oka, hogy "semmi kedvem a feleségemhez".

Az a hír, hogy a potenciával kapcsolatosan szokott szorongás lenni a férfiakban, pedig természetesen igaz. :)

barbieds (törölt) 2012.10.27. 11:39:31

@kardhal77: Feleség este lelkesen megmarkolja a férje farkát a takaró alatt, és csábosan suttogja:
- Na, mit fogok, szívem?
- Aludni, drágám.

Светлана Павлова 2012.10.27. 12:11:53

Fiatal 20-on éves sráctól is hallottam már azt, hogy a szex nem tartozik a legkedvesebb elfoglaltságai közé. Csak ugye ezt nem vitatják meg a haverokkal egy sör mellett.

barbieds (törölt) 2012.10.27. 12:36:26

Mondjuk minden vicc ellenére én inkább gondolom azt, hogy egy férfi akkor is akar szexelni, ha - mondjuk úgy - kicsit már unja az állandó partnerét. Egyszerűen, azt hiszem, a férfiaknak sokkal inkább "csak" testi szükséglet a szex, mint a nőknek, ezért kevesebb lelki-érzelmi ráhangolódásra van szükségük hozzá.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.27. 12:38:30

@barbieds: :) Szerintem ez épp attól a vicces, hogy fordít egyet a józan ész elvárásain. (Cseréld fel a szereplőket, és minden humorát elveszti, olyan lesz, mint a Balázs Béla stúdió szomorú dokumentumfilmjéből egy részlet.)

@paternoszter: ez egy érdekes felütés, de konkrétan bármi lehet mögötte. Például az is, hogy pont te jöttél be neki. :P

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.10.27. 12:41:49

@barbieds: ebben is lehet igazság. De például a feleségeddel szinte biztos, hogy nem csak testi szükséglet alapján szexelsz, hanem azért, hogy ily módon is örömet lelj a kapcsolatotokban, és meg is erősítsd azt.

barbieds (törölt) 2012.10.27. 13:00:11

@kardhal77: persze, normál körülmények közt így van, de én speciálisan arra az esetre gondoltam, amikor már kicsit (vagy nagyon) unalmas az a feleség. Hogy egy férfi ilyenkor is inkább képes fenntartani a rendszeres szexet, mint egy nő.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.27. 20:45:27

@kardhal77: Hát, valami elképesztő módon pozitívan látod a házasságot, azt kell mondjam, mert ez a szcenárió nem annyira ritka, hogy a vicc forrása az legyen, amire utalsz. Ugyanolyan szomorú valóság, és tulajdonképp nem is vicces.

@barbieds: Nem biztos, hogy a feleség unalmas, lehet, hogy ugyanaz a feleség más ember számára nagyon is izgalmas. Egyszerűen eljuthat erre a pontra egy házasság, akkor is, ha egyébként egyik résztvevő sem unalmas. Ha a pasinak nincs külső kapcsolata, akkor valószínűleg hajlamosabb rá, hogy fenntartsa a szexet otthon, de vannak annyira aszexuálisok is (vagy ahhoz az állapothoz nagyon közel állók - a népesség 1%-a, állítólag), akik örülnek, hogy senkivel nem kell szexelniük. Persze, nem tudok statisztikai adatokkal szolgálni.

Sadist 2012.10.28. 12:51:48

@skarlát betű: "Szvsz egy nő sokkal inkább képes erőfeszítéseket tenni azért, hogy mondjuk igazán jó szexben legyen része"

Az ilyen nőknek elküldhetnéd az elérhetőségét, vagy egyszerűen csak hozzám irányíthatnád őket :D

A helyzet az, hogy a nők inkább elvannak a középszerű langyos posványban, mint a férfiak. Ha a férfi pl. nem kap annyi szexet a nőtől, amennyire szüksége van, akkor sokkal hamarabb leépíti és otthagyja. A nő meg inkább csöndben tűr és panaszkodik a barátoknak, de változtatni csak a legvégső esetben fog, mert fél a bizonytalantól és inkább választja a biztos középszerűt.
Hiába a nagy emancipáció, a nők ugyanolyan passzívak maradtak a párkapcsolat terén.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.28. 12:59:13

@Sadist: Sorry, de amiről te beszélsz, az nem bejáratott párkapcsolat, nem házasság. Mert azt a pasik nem építik le egykönnyen, csak, mert nem kapnak elég szexet. Huszonéves szinglikre jellemző, amit írsz, maximum.
A nők pedig, akik változtatni mernek, sokszor nem elhagyják a pasit, hanem szereznek egy szeretőt. Mert az együttélés és a jó szex ritkán jár párban, sőt, szinte kizárják egymást...
Az elérhetőségeket pedig szerezd be magad :P

Sadist 2012.10.28. 14:49:19

@skarlát betű:"Mert azt a pasik nem építik le egykönnyen, csak, mert nem kapnak elég szexet. Huszonéves szinglikre jellemző, amit írsz, maximum."

Huszonéves szinglik szoktak vergődni többéves középszerű házasságban? Én 95%-ban csak nőket láttam erről panaszkodni. Még akkor sem lépnek, ha a férfivel nem lehet együttélni, nincsenek távlati tervek, és akár még bántalmazza is a nőt.

"A nők pedig, akik változtatni mernek, sokszor nem elhagyják a pasit, hanem szereznek egy szeretőt."

Mert biztosabb, ha van valaki, akihez vissza lehet menni, ha esetleg nem úgy jön össze a dolog, ahogy megálmodta :D Mert ugye kényelmesebb egy kapcsolatból kinézni, mint lezárni és keresni jobbat. Szóval melyik nem a kényelmesebb? :)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.28. 17:50:42

@Sadist: 1) Ha nőket láttál panaszkodni, az azért van, mert a férfiak ezt nem más férfiakkal osztják meg, velem viszont elég sok pasi megosztotta az ilyen panaszait. És nem akart kilépni a szar helyzetből.

2) Azért nők is vannak, akik kilépnek kapcsolatokból, nota bene, a válások nagy részét nők kezdeményezik, talán nem hallottál róla? Ebben a blogban is volt róla szó többször. Vagyis a nők minden állítólagos passzivitásuk ellenére, és annak ellenére, hogy sokszor szarabb helyzetbe kerülnek (itt nincs nőtartás, mint az USA-ban), inkább válnak, mint a férfiak.

3) Kilépni egy félig-meddig működő kapcsolatból a bizonytalanságba inkább hülyeség és felelőtlenség sokszor, főleg, ha gyerekek is vannak. Lehet, hogy sokan lenézik azt a pragmatizmust, amely embereket nem tökéletes párkapcsolatokban együtt tart, de szerintem, akinek van egy kis esze, nem vág neki az ismeretlennek, csak úgy. Tehát nevezheted lustaságnak, vagy pragmatizmusnak. Én inkább utóbbinak tartom. Arról az itt ezerszer elismételt banális tényről nem is beszélve, hogy a jó szex és az együttélés nem jár kéz a kézben, tehát ha kilépsz egyik elszürkült kapcsolatból egy új kedvéért, lehet, hogy nemsokára az is el fog szürkülni... Akkor meg minek?

Sadist 2012.10.28. 18:51:53

@skarlát betű: "Azért nők is vannak, akik kilépnek kapcsolatokból, nota bene, a válások nagy részét nők kezdeményezik, talán nem hallottál róla?
...
Vagyis a nők minden állítólagos passzivitásuk ellenére, és annak ellenére, hogy sokszor szarabb helyzetbe kerülnek (itt nincs nőtartás, mint az USA-ban), inkább válnak, mint a férfiak."

De, hallottam és olvastam róla. A nők a válással pont, hogy jobb helyzetbe kerülnek, mint a férfiak, mert azt kár tagadni, hogy egy válóper során mindig a nők a favoritok, a gyerekeket 90%-ban az anyjuknak ítélik, annak az esélye pedig, hogy a nő utcára kerül, szinte 0.
Nem biztos, hogy kifejezetten jól jár egy nő a válással, de a férfinél szarabbul biztos nem. A társadalom még mindig jobban védi a nőket, elég megnézni, hogy a csövesek közt milyen a férfi-nő arány és hogy milyen magasan reprezentált a hajléktalanná válás okai közt a válás. Ezért adják be inkább a nők a válókeresetet.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.28. 19:05:38

@Sadist: Vagyis ellentmondasz önmagadnak, mikor azt bizonygattad, hogy a nők kevésbé lépnek ki a rossz kapcsolatokból.

Próbálj meg egyedül több gyereket nevelni, oszt majd meglátjuk, hogy mennyire lesz egyszerű. A férfiak nagyobb aránya a hajléktalanok között abból is fakad, hogy sokkal kevesebb energiát fektetnek társadalmi kapcsolataikba és könnyebben elhagyják magukat. Ismerek pár nőt, aki több gyereket nevel egyedül (illetve a saját szülei segítségével), míg az ex-férje rájuk se szarik, és még a tartásdíjat se pengeti ki. Baromi jól jártak a válással.
Persze, vannak, akik lerabolják a pasijukat, de ez az USA-ban vagy mondjuk Németországban, vagyis ahol van nőtartás (ill. a többet kereső fél köteles kiegészíteni a kevesebbet kereső házastárs jövedelmét - mert férfitartásként is megjelenhet, csak ritka, mert a pasik szoktak többet keresni) sokkal inkább jellemző, mint itthon.

OakTree 2012.10.29. 07:19:38

@skarlát betű:

"Mert az együttélés és a jó szex ritkán jár párban, sőt, szinte kizárják egymást..."

Tényleg őszintén sajnálom, hogy ilyen keserűvé tett az élet :(

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.10.29. 07:44:56

@OakTree: Nem tett keserűvé, akkor lennék keserű, ha ráfanyalodnék az együttélésben megtapasztalhatóra, és nem lenne sokkal jobb változatban részem. Nem mondom, hogy nincs ilyen, csak ritka - az eddig felmértek alapján, legalábbis. Persze olyan esetekről is tudok, ahol működik.

Светлана Павлова 2012.10.30. 08:44:05

@kardhal77: vagy a "rossz" tapasztalatok. Mindenesetre bejöttem neki és mindent megtettem, hogy megváltozzon a véleménye :P
süti beállítások módosítása