A hűtlenség ábécéje

Mindent a hűtlenségről, félrelépésről, megcsalásról! Amiről nem szokás nyíltan, tabumentesen és szenteskedés nélkül beszélni. Férfi és női szemmel egyaránt.

Ennyien vagytok

Térkép

Hűtlenség a Fácsén

Friss topikok

Innen érkeztek a blogra

Rendhagyó poszt: Meztelenség férfimódra (egy kiállításról)

2012.12.03. 07:48 skarlát betű

Szünetet tartva a hűtlenség-témában, ezúttal rendhagyó módon egy bécsi kiállításról írok, amelyet a Leopold Múzeumban volt alkalmam megnézni nemrég. A cím (Nackte Männer vagyis Meztelen férfiak) és a plakátok minimum kíváncsivá tettek, gondolom, nem ér benneteket meglepetésként, hogy ha már arra jártam, bekukkantottam. Hááát, mit mondjak, nem volt az a letaglózó élmény. Mást vártam: többet, klasszikusabbat, esztétikusabbat (vagyis több szép, kívánatos test látványát, mea culpa), és változatosabbat is.

1749.jpg

Beszéltünk már testképekről korábban, sőt, az a poszt igen érdekes vitához vezetett. A férfiaknak általában sokkal kevesebb problémájuk van a saját testükkel, mint a nőknek. Nyilván nem azért, mert sokkal szebbek, sőt, a heteró férfiak egyik alap mániája azt állítani, hogy az igazi férfi nem lehet szép (pedig de), hanem azért, mert nem is várják el tőlük, hogy szépek, hibátlanok legyenek. Noha egy férfinél is jó pont, ha megnyerő a külseje, azért millió más tényező van, ami ennél fontosabb.

De térjünk vissza a kiállításhoz, amely azt tűzte ki céljául, hogy az 1800-as évektől máig ízelítőt ad a meztelen férfitest művészi ábrázolásairól. Őszintén szólva nem nagyon figyeltem fel erre az évszámra, csak utólag, és arra számítottam, hogy sokkal több korszakból láthatok majd alkotásokat. Noha mutatóba volt egy-két ókori szobor, vagyis képviseltette magát az egyiptomi és görög-római művészet, azért attól messze volt a kiállítás, hogy biztosítsa a kellemes műélvezet élményét. Szinte azt mondhatnám, a férfitest elsősorban groteszk, torz, vagy humoros kontextusban jelent meg újra és újra. Vajon miért? Tényleg nincs másfajta ábrázolás? Vagy csak elenyészően kevés ilyen létezik?

Kik az alkotók? Ahogy az egyik teremben le is írták, női alkotó a XX. század második feléig gyakorlatilag nem festett meztelen férfit. Nem is fért hozzá profi körülmények között modellhez, egyébként, de persze nem ez az elsődleges ok. Eleve kevés nő festett/szobrászkodott, és azok se mertek ilyen témához nyúlni. Mikor pedig eljött az ideje, hogy nők is ábrázolják a férfiak testét, a kiállításból úgy szűrtem le, abban olyan sok köszönet nem volt. De a XX. század második felében tényleg nem a szépség ábrázolása jellemző - amit én személy szerint azért sajnálok. Jó, persze, ha szép férfitesteket akarok látni, talán másutt kéne keresnem, de azért a tökéletesen szép, a művészien szép és a groteszk vagy kifejezetten visszataszító között is van rengeteg átmenet. (Most abba nem akarok belemenni, kinek mi a szép: a tökéletesen arányos, görögös ideál, vagy valami egészen más.)

1388.jpg

Mégis, kik és miért ábrázoltak férfiakat pucéron (mondjuk a XX. században)? Nem tudom, kinek mi ugrik be, de nekem például a szocreál kigyúrt testű munkásai mindenképp ott vannak az agyamban, no és az a "realista" testábrázolás, amely a III. birodalom ugyancsak ideológiával átitatott kvázi-művészetét jellemezte. Nos, írd és mondd, ezek az irányzatok egy az egyben kimaradtak a kiállításból. Vajon miért? Vajon ez nem művészet? Politikai okokból maradtak ki? Nem komilfó kiállítani ilyesmit? 

Természetesen képviseltette magát több olyan művész, akiről tudjuk vagy legalább sejtjük, hogy homoszexuális volt és férfitestek ábrázolása, fotózása ezt a látásmódot tükrözi. Érdekes elcsúszást eredményez ez a férfitest mint téma művészi ábrázolásának tükrében, hiszen az átlagosabb, mégiscsak többséginek mondható heteró látásmód meglehetősen kis teret kap, lévén, hogy a heteró férfi művészek érdeklődése lanyha a témát illetően, a nők pedig csak nemrég szálltak ringbe... Érdekes lesz megnézni, merre indul majd el a téma ábrázolása, ha a nők kevésbé érzik majd nyomasztónak a politikai mondanivaló szükségességét... (Gondolok itt a feminizmusra és csatolt részeire.) De megjelenik persze a sport is, mint nagy téma - noha a kiállításon ennek a jelentősége nem kapott túl sok hangsúlyt. 

1386.jpg

A legmarkánsabb képek egyébként számomra Egon Schiele önmagáról festett meztelen torzói voltak - meglepő volt látni utána fotót is a nagyon fiatalon, spanyolnáthában meghalt művészről: egyáltalán nem számított ronda férfinak... Vajon miért idegenítette el így önmagától a saját testét? Szinte mániákusan festette magát újra és újra ijesztő alakban. 

Nem vagyok művészettörténész, és ezzel a poszttal nem is célom, hogy teljes képet nyújtsak a kiállításról, csupán néhány benyomást akartam megosztani veletek. De kíváncsi lennék arra, hogy ti mit gondoltok a férfitest ábrázolásáról, kíváncsiak vagytok-e rá egyáltalán, és megnéztétek-e ezt vagy egy hasonló tematikájú kiállítást. Illetve: szerintetek milyen a szép férfitest? Mitől vonzó egy férfi teste? És egyáltalán fontos-e, hogy szép legyen? (A légypiszok nagyságú képeket a múzeum belinkelt lapján nagyobb méretben is meg tudjátok nézni.)

52 komment

Címkék: kiállítás képzőművészet meztelenség Bécs Leopoldinum

A bejegyzés trackback címe:

https://hutlenseg.blog.hu/api/trackback/id/tr334942120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2012.12.03. 18:07:10

Hááát, ha én arra jártam volna, biztosan találok más (izgalmasabb) programot :-)

2012.12.04. 01:36:09

miért gondolod, hogy a férfiaknak kevesebb problémájuk van a testükkel mint a nőknek? a férfiak közül sokan még hiúbbak is,mint a nők... A modern, posztmodern művészetben sokszor torz vagy csúnya testábrázolás nem csupán polgárpukkasztás, inkább az a lényeges ,hogy meglátjuk benne halandóságunkat,biológiai lényünket, számomra ez megrendítő. A testük biológiai felfogása még mindig képes botrányt (vagy álbotrányt) kiváltani, gondolj a szegedi esetre.

est ragon 2012.12.04. 07:32:19

@skarlát betű:

Csatlakozom Tiboruhoz :-)
de a viccet félretéve, mivel a képzőművészetek iránt szinte 0 az affinitásom, emiatt a legritkábban látogatok galériákat, vagy olyan múzeumokat, ahol főként a festmények és szobrok dominálnak.
Na, így hogy kiírtam magam a kulturemberek sorábol, jöhet a többi kérdésre adott válasz :-)

Én sok szempontból eltérek az általad átlagosnak gondolt ffiaktól. Talán csak egy tétel igaz rám is : semmi bajom a testemmel. Kifejezetten szánalmasnak látom azt a görcsös akaratot, amivel ma oly' sokan a testük megváltoztatását akarják elérni.... csak az egyik véglet a torzóvá plasztikázott "unatkozó" szépasszonyok serege", de másik irányokban sokkal többen, ugyanilyen okból, de eltérő módszereket követnek. Az anorexia (mint szélsőérték) a testépitők azon része, akik szinte egy másik fajt hoztak létre (mint szélső érték) a magukat agyontetováltatók (mint szélsőérték).... mind mind a testükkel túlzásoktól nem mentes viszonyt ápolók képviselői a szememben.
És ezek a szélsőértéket elérő emberek csak arra "bizonyosság", hogy mi az egyértelmű túlzás, már már beteges abnormalitás.
De az már vitára adna okot, ha azt merném állítani, hogy mindenki túlzásokkal tartja karban a testképében beaálló zavarait, aki fogyókúrázik, tetováltat, testet épít vagy plasztikáztat.... stb
Pedig a saját véleményem ez.
Fel tudnék sorolni ezer olyan esetet én is ahol ezek egyike-másika nem túlzás és nem énképzavar... kövérek diétája, sérültek plasztikája stb....
De vissza hozzám, mint aki ezektől mentes :-) , önnön testével kiegyezett, tul.képp elégedett.
Van elképzelésem a szép ffi testről. Láttam is már rengeteget. Sokkal szebbeket, mint a megelégedettégem alapjául szolgáló sajátom :-)
Járok uszodába, strandra. Voltam katona és kollégista.... láttam meztelen ffiakat.
Az viszont, hogy láttam szebbet-imponálóbbat a saját testemnél, még sosem sarkalt arra, hogy szebbé tegyem a sajátomat. Mert valahogy beláttam, a nálam szebb testűek vagy öröklötten szebb arányokkal jöttek a világra (de emiatt nem műttetném meg magam) vagy a sportnak-munkának köszönhették, az átlagostól eltérő izomméreteiket (de emiatt sem sportolni, sem olyan fizikai munkát végezni nem akartam, pl desszantos vagy tornatanár, aminek ez az eredménye)
Számomra női testből is az a szebb, amelyik természeténél fogva szép, és kevésbé tetszik a mégoly "arányos és izléses" sport vagy sebészet által feljavított (pláne nem a tetovált) corpus....
A nők viszonyának kitárgyalása a férfi szépséghez pedig semmi egyébre nem jó, minthogy újra és újra szembesüljünk avval, mennyire ambivalens is az valójában :-) A ffiak annyi mindennel képesek "elvenni" a nők józan itélőképességét, hogy a "legprimitivebbnek" gondolom azokat az elképzeléseket, amik mentén születnek az olyan ideák, hogy ha jó testűvé válok, jobb ffivé-nővé válok...
ffinek, de nőnek is, lenni nagyságrendekkel több, mint jótestűnek lenni.....
persze, irigykedni mindenért lehet :-) , de ha jönne az aranyhal, és sültgalambként a számbaröppentené egyetlen kivánságom eredményét (bocs a képzavarért :-) ), én biztosan nem a testi adottságaim javitását kivánnám... de még ha hármat kivánhatnék, abba se lenne benne.... míg a nők nagyrésze a háromból egy kivánságot biztosan erre "pazarolna" el :-) de tény, hogy van alapja ennek a hozzáállásnak, mert a nők megitélésében hosszútávon is végig dobogós helyezett marad a szép külső....
Éppen ezért inkabb arra volnék kiváncsi, hogy ha a nők megváltoztathatnának egy vagy akár három dolgot a férjeiken, abba benne lenne-e olyasmi, amit a férj amúgy maga is megváltoztathatna, fogyókúrával, testépítéssel, műtéttel, tetoválással....?
Na, jól elloptam a posztodat, kadves SB :-)
ezer bocs' érte.... !

est ragon 2012.12.04. 07:42:18

most, átolvasva a kommentemet, látom, hogy eléggé zavaros és elnagyolt, félreértésre vagy meg nem édtésre okot adóak a megfogalmazásaim... :-)
tehát vitára alkalmasak . majd azokban részletesen kifejtem az álláspontomat.
hacsak meg nem jelennek az előző poszt "agyament" trolljai :-)

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.04. 10:02:05

Nem gondolom, hogy a diktatúrákban gyártott vizualitásnak helye lenne egy ilyen kultúrtörténeti tárlaton. A fasizmus (értve ezalatt a sarló-kalapácsos zászló alatt nyomuló verzióját is) képgyártása és az európai művészet között nincs értelmezhető párbeszéd; a fasizmus magát helyezte és helyezi kívül a kultúrán. Természetesen ezzel együtt a fasisztoid embertelenség ma is jelen van körülöttük folyamatosan, vizuális értelemben is.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.04. 10:04:40

@est ragon: szerintem egy épeszű ember nem azért sportol, hogy szebbé tegye a testét, hanem azért, hogy emberhez méltóbb életet éljen.

est ragon 2012.12.04. 11:37:09

@kardhal77:

Pont ezt mondom én is :-) De ma a legelterjedtebb "sport" az az üzletag, ahol az emberek célirányosan azért "fizikai aktív"-kodnak, hogy "jobban nézzenek ki" .... szélső értékben pedig, hogy " mindenkinél jobban nézzenek ki"...

De vegytisztán semmi sincs, ami csakis erről szolna, emiatt fogalmaztam óvatosabban, mint Te.

Egy konditerem, egy fitnes studió közönsége valahol sportként is éli meg, amit ott tesz.... csak én, a kívülálló látom bele azt az abszurditást, hogy az a sport, amit ők végeznek, olyan abszurd, mintha valaki csak azért focizna, hogy úgy nézzen ki, mint egy sztárfocista, vagy azért vizilabdázna, hogy úgy nézzen ki mint Kásás Tamás..... de ez csak nekem abszurd :-)
A játszótéri anyuka ismerőseim rendre így fogalmaznak :-) legyen Zsoltika vizipólós, vagy kajakos, mert azok milyen jól néznek ki... :-)

Tehát, kedves Kardhal kolléga, csak csínnyán a sommás itéletekkel ! :-) mert magadra haragítasz itt egy két nőt.... és még az sem fog segíteni, hogy én melletted állok :-)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.04. 12:05:54

@Crescence: Statisztikát olvastam róla, a nők 95%-ban elégedetlenek a testükkel. A férfiak százalékára nem emlékszem, de tapasztalatból azért tudom, hogy sokkal kevésbé aggódnak a kinézetük miatt. Persze, ha egy nő nem fújja ugyanazt a nótát, mint a többi, esetleg még ki is nézik a nőtársaságból :P
Vannak a testükre hiú pasik, persze, de a legtöbb nem ilyen. Se a magánéletben, se a munka világában nem olyan meghatározó, hogy néznek ki, mint a nők esetében.

Értem én, hogy a művészetnek sokféle célja és mondanivalója lehet. Csak átkozottul begyöpösödött vagyok ebben, nekem a művészet az, ha szépet látok, vagy, ha ijesztő és visszataszító is maga az, ami a képen van, úgy érzem, rengeteg tudás és invenció van mögötte. Ezen a kiállításon sok olyat láttam, amibe nem ezt éreztem bele. De ez persze félrevisz. A meztelenség sokszor nem erotikus, naná, hanem a megalázottságot, a kiszolgáltatottságot, a halandóságot közvetíti. Ha viszont egy Meztelen nő tematikus kiállításról lenne szó, ott elég nehezen lehetne elkerülni az erotikát mint fő irányvonalat, nem?
Egyébként, ha jól emlékszem, a leggyakrabban látott meztelen férfitest maga a megfeszített Krisztus (noha hagyományosan nem teljes a meztelenség ábrázolása, azért tudjuk, hogy az ágyékkötő bizonyos okokból van csak ott)... Lehet, nem figyeltem eléggé oda, de mintha ez se lett volna jelen a kiállításon (valami halvány allúzió formájában talán).

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.04. 12:12:52

@kardhal77: Az egész szocreál nem része a művészettörténetnek? Ezt most komolyan mondod?
A nácik által támogatott cuccokat még megértem, ha kimaradnak, bár én legalább egy festményt odatettem volna, a megfelelő magyarázattal... Vagy vmi plakátot. A teljesség kedvéért - mert az agyonhallgatás szerintem nem okos dolog.
Viszont a szocreált kihagyni... Akármit is gondolunk a politikai hátteréről, túl hosszú időszakról, túl sok művészről és alkotásról van szó ahhoz, hogy úgy tegyünk, mintha nem is létezett volna.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.04. 12:14:37

@est ragon: Én nem tartom azt egyáltalán megvetendőnek, hogy valaki azért is sportol, mert szebb teste akar magának, nyilván nem ez az egyetlen motiváció, de hogy ez ott van a motivációk között, az tutibiztos. (Lásd alakformáló torna.)
Ha nem irreálisan akar megváltozni, csak egy kicsit jobban akar kinézni, akkor ezzel nincs is semmi gond.

est ragon 2012.12.04. 12:42:26

@skarlát betű:

Na! már másodszor értek egyet SB-vel... kicsit levon a dolog értékéből, hogy bevallottam, hogy be vagyok oltva képzőművészet ellen.... (immunis vagyok)

De az számomra is absztrakt, hogy aktoknál (ffi vagy női) ki kellene hagyni az erotikát, az esztetika szexista megnyilvánulását, a kivancsiság kielégülésének izgalmát, stb... és csak a "magasztos mondanivalók" játszanának szerepet....

Álszentség. Nem voltam (és nem is leszek ) ott ezen a tárlaton, de ha az "esztétika" az erotika, a frivol humor nem jön át a kiállított darabokból,pedig az óriás akt a bejáratnál ezt is sugallná, akkor valami félre ment....

Miért ne gyönyörködhetnének a nők is a "magas művészet örve alatt" a ffiúi szépségben is..?!

est ragon 2012.12.04. 12:53:55

@skarlát betű:

Na, pont ezt mondtam az előbb :-)
Nektek, Nőknek, semmi furcsa nincs benne, hogy alakformáló torna... :-) nekem meg abszurd .
Sosem fogják a Nők ezt megérteni, amíg a fociban, vizilabdában, kajakban,stb annyit latnak, hogy milyen széppé válnak (válhatnak) tőle a fiúk... :-)
De persze a legjobban ők maguk (az addig, a ffiú szépsegétől elalélt nők) fintorognak, ha kiderül adonisrol, hogy mennyi időt pazarolt el a draga idejéből ezért a mulandó és talmi csillogásért... mert akkor meg az üres fej, üres zseb és a nőre szánható idő legnagyobb ellensége, a sport iránti elköteleződés mértéke lesz a legnagyobb hiba.... :-)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.04. 13:45:27

@est ragon: A tárlatot művészettörténészek állították össze, nyilván, a plakátokat meg a marketingesek választották ki. Tény, hogy a francia focistás kép meg a meztelen óriáspasi nem azt sugallta, amit a kiállítás nyújtott aztán.
Nem, mintha ez meglepő lenne, elég sok kiállítás átverés. Az ember bemegy egy nagy név miatt, akitől van ott 2 vázlat.
A reneszánszban nem szégyellték, hogy szeretik a szép testeket, a posztmodernben meg illik mindenben meglátni a mélyebb értelmet - no, én ezzel úgy vagyok, hogy az a művészet, amit hosszasan kell magyarázni és nem hat a maga valójában, az veszett fejsze nyele. Egy régi verset is kell persze magyarázni, de ha először hallod, és a felét se érted, akkor is érzed, ahogy hat rád. Egy képzőművészeti alkotásnál ez még inkább így van. És egyetlen művészet célközönsége se lehet csupán a képzett kisebbség - főleg, ha az még elég sznob is, hogy azt tekintse jónak, értékesnek, amit a többiek annak tekintenek.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.04. 13:55:12

@est ragon: Mivel hozzászoktunk, nincs benne semmi furcsa. Amúgy a testépítés ugyanaz, csak sokkal durvább alakban.
Rám aztán nem lehet azt mondani, hogy odalennék a kigyúrt, akár vizipólós, akár más profi sportos fiúkért, bár elismerem, hogy klasszul néznek ki, de soha nem érdekelt túlságosan, hogy egy férfi mennyire sportos. Sőt, sokáig úgy éreztem, hogy egy igazán sportos pasinak én úgyse tetszenék, mert hát rajtam ennek nem lehet felfedezni a jeleit. (Mondjuk, ebben tévedtem, akadt olyan nagyon sportos is, akinek bejöttem :)
De a túlzásba vitt sportolást kifejezetten ellenzem, úgyhogy remélem, egyik gyerek se akar majd komolyan edzeni, csak annyira, amennyire neki jólesik. Szerencsére genetikailag nagyon jók a testi adottságaik, eddig úgy tűnik :)

OakTree 2012.12.04. 14:20:44

@kardhal77: @skarlát betű:

Mindkettőtökkel nagyrészt egyetértek :)
Szerintem is egykutya - művészetileg is - a nemzetközi meg a nemzeti szoc.
Ugyanakkor szerintem sem hagyható ki a művészettörténetből egyik sem.
A posthoz is van némi köze: mindkettőnél elég komoly "meztelenség" kultusz volt hivatott hangsúlyozni az "emberközpontúságot".

est ragon 2012.12.04. 14:31:27

@skarlát betű:

a két utolsó kommenteddel is egyetértek... de furcsa :-)
min fogunk vitatkozni ? :-)

Akkor vegyük az első kommentem kerdését:

mit változtatnál varázyütésre a partnered testen meg ?
mondjuk ha az aranyhal vagy ilyesmi adna rá lehetőséget.... de csak olyat mondjatok, amit maga a ffi is elintézhetne, csak lusta vagy csóró vagy időhiányban szenved, vagy elégedett magával.... tehát az nem ér, hogy legyen magasabb vagy legyen több haja, vagy legyen nagyobb (vagy kisebb) a farka.... :-)

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.04. 15:05:44

@skarlát betű: miért lenne az mérvadó egy művészi párbeszédben, hogy valamit hányan művelnek, és milyen hosszú ideig?

Mosóporreklámokat nagyon hosszú ideje nagyon sokan készítenek, valószínűleg még pucér férfiak is megjelentek bennük, mégsem gondolom abban az összefüggésben megemlítésre érdemesnek, amit a kiállítás leírásánál olvastam.

Mellesleg a szocreál Európában egyáltalán nem volt valami különösebben hosszú időszak, gyakorlatilag pár évről beszélünk az ötvenes években, amikor erős jelenléte volt, és az adott hatalmi közeg úgy állította be, mint ha még a művészethez is lenne köze. De pontosan tudjuk, hogy ez egy hatalom arculattervezése volt, semmi több, elhanyagolható művészi jelentőséggel.

Az, hogy vannak, akik ma is szocreál épületekben laknak, vagy van a házuk előtti parkban egy meztelen alakot ábrázoló szobor 1952-ből, az teljesen más kérdés.

@OakTree: nem hinném, hogy különösebben sok meztelen alakot termeltek volna ki a fasizmus arculattervezői. Az embereket minden korban érdekelte a testük, és kevés kivételtől eltekintve állandóan ábrázolták is. A fasizmus egyszerűen csak hazugságokat igyekezett vele alátámasztani. Miként a mai reklámok is, persze.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.04. 15:07:19

@est ragon: nagyszerűek ezek az eszmefuttatásaid, de te például konkrétan mikor sportoltál legutóbb? Bármit.

OakTree 2012.12.04. 16:11:46

@kardhal77:

A fasizmus elég sokat, amolyan "mű Római Birodalom" mintára.
A nemzeti szoc az némileg prűdebbnek akart l egy súlycsoport ilyen szempontból .átszani, mint a nemzetközi verziója.
A hazugságokat véleményem szerint nem a művészet támasztja alá, az már inkább egy felhasználási mód - ld. propaganda, reklám, stb.
Érzésem szerint ez az egész nem teljesen ide tartozik, úgyhogy abba is hagynám. Inkább olvasom a többieket :)

OakTree 2012.12.04. 16:13:34

@OakTree:
Bocsánat!

rűdebbnek akart l egy súlycsoport ilyen szempontból .átszani, mint a nemzetközi verziója

helyett:

....prűdebbnek akart látszani ilyen szempontból, mint ....

est ragon 2012.12.04. 17:11:02

@kardhal77:

Mit értesz sport alatt ?

Mert ha a testmozgatást, csak azért hogy mozogjak, bármely formában sportnak veszem, akkor nagyon-nagyon régre sem emlékszem, hogy sportoltam volna :-)
de ha arra vagy kiváncsi, hogy életemben valaha sportoltam-e, csak úgy általában, akkor igen, sportoltam :-)
Maratont is futottam, szerzornáztam leigazolt "versenyzőként", ahol nem voltam sikeres, mert a sporthoz szükséges versenyszellem, meg "csőlátás" hiányzott belőlem :-) meg hobbi foci (strandon, katonaságnál)... de az mar sokkal inkább a játékról és mozgásigényről szolt, mint a(z eddig tisztázatlan) sportról :-)
A mozgásigényemet most is rendszeresen életben tartom (és tudatosan kihasználom) de nem sporttal :-)
minden munkanapon 1.5 órát gyalogolok (néha csak 3/4 órát) ez kb 10 km megtételét jelenti alkalmanként. Minden alkalommal gyalog járok a lépcsőházunkban és bárhol, ahol van rá mód (az 5.-en lakom) kutyátsétáltatok..... :-)
Sokszor (de csak jóidőben) biciglizem... Visegrád, vagy kisoroszi rutinból megy :-) meg néha rámjön az uszodai időtöltés vagy páréve még megvolt a Balaton átúszása is..
De ha nincs időm, nem szokott fejfájást okozni, ha napokig el vagyok zárva vmi fontos dolog miatt a testmozgas intenzivebb formáitól....
A játékosság már kiveszett belölem, a versenyszellem meg sosem volt bennem... furcsálom a sportolókat :-) érthetetlen csodabogarak számomra....
De a kultura része ez is, csak ahogyan a képzőművészet sem (inkább a zene, vagy tudomány) úgy a sport sem érdekel, de emiatt nem érzem kulturálatlannak magam :-)

est ragon 2012.12.04. 17:28:48

@OakTree:

Nem tudlak megvédeni, mert nem értek ezekhez a területekhez :-)
De ha az vigasztal, SB -vel és Veled értek egyet. A művészet olyan tág fogalom, hogy vallási és politikai szélsőségek inspirálta műalkotások (bármely felfoghatatlan ideológia is volt az alapja) is a művészet körébe tartoznak.... ennyi.
Az agyonhallgatást, tudomást sem vevést róla,hülyeségnek tartom... a markáns véleményt róluk, nem :-)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.04. 19:39:04

@est ragon: Semmit, nekem úgy jó, ahogy van, mindenestül így kívánom :) Ha ő a maga érdekében akar változtatni valamin, annak örülök, mint ahogy rám is rámfér :) De nem varázsolnék semmit.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.04. 19:53:41

@kardhal77: Nem akarom én a szocreált védeni, de erősen rányomta bélyegét a századra, és nem lehet úgy tenni, mintha sose lett volna. Azon mindig lehet vitatkozni, mi művészet és mi nem. Nekem nagyon sok modern, posztmodern cucc, amit kiállítótermekben látok, minden, csak nem művészet. Vannak egyértelmű esetek, és vannak olyanok, amelyek erősen vitathatók.

LostInLove 2012.12.04. 19:59:50

@est ragon: nem engem kérdeztél, de mondom a magamét , tudod, mert én vagyok az, aki folyton azt szajkózza, hogy igen is fontos a külső, és gerjedek a jó testű (akár kigyúrt ) férfiakra. A széles váll, keskeny csípő, izmos láb kombó igenis megizzaszt, adott esetben. A poén az, hogy most abszolút nem adott - ellenben nem is hiányzik. Olvastam a kérdésed és jó alaposan végiggondoltam, változtatnék-e bármit, ha paktálna velem a tündér...Nem változtatnék semmin, ez über-biztos... Tehát ezek a testi adottságok (vagy inkább szerzemények) azt gondolom inkább csak figyelemfelkeltés céljából jönnek számításba, ezen túl már egyáltalán nem szempont.

OakTree 2012.12.04. 20:21:26

@est ragon:
Köszönöm a lovagias védelmi szándékot :)
Meg tudom magamat védeni - virtuális térben virtuálisan abszolút biztosan :))

Én sem értek igazán semmihez, csak majdnem mindenhez szeretnék persze - legalábbis a belekotnyeleskedés szintjéig.

A művészet soha nem tudott önfenntartó üzletág lenni. E miatt persze mindig azt az ideológiát kellett "kiszolgálnia" amelyik finanszírozta. Ez számomra csak egy kényszerkompromisszum. Viszont nem vagyok hajlandó pl. Wagnert elutasítani csak azért, mert egy középszerű festőből lett diktátor vállalt kedvence volt.
Vagy Gorkij, Majakovszkij és Solohov műveiből sem von le számomra semmit az, hogy magánemberként milyen ideológiának tapsoltak.

Most éppen SB-vel értek egyet teljesen szocreál ügyben. Az emberi test nagyon szép Krisztus és munkásnő ideológiai kényszerburkolat alatt is.

És persze bennem a sárga - azért nem annyira :) - irígység, mert nagyon szívesen megnézném a kiállítást a leírtak alapján.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.04. 20:44:39

@est ragon: napi 10km gyaloglás, az elég kiadós testmozgás.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.04. 20:54:03

@skarlát betű: az autómobilizmus még a szocreálnál is erősebben nyomta rá a bélyegét a huszadik századra, mégsem része a kiállításnak (gondolom én). Mint ahogyan, feltételezem, orvosi fotókat sem állítottak ki, amik meztelen férfiakat ábrázoltak. A szocreál egyszerűen nem része a művészi párbeszédnek, nem tudok mást mondani. Nem az a probléma vele, hogy hogy néz ki, hanem hogy nincs beszélő viszonyban semmivel. Én sem válogattam volna be.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.04. 21:06:17

@OakTree: "A művészet soha nem tudott önfenntartó üzletág lenni. E miatt persze mindig azt az ideológiát kellett "kiszolgálnia" amelyik finanszírozta. Ez számomra csak egy kényszerkompromisszum. Viszont nem vagyok hajlandó pl. Wagnert elutasítani csak azért, mert egy középszerű festőből lett diktátor vállalt kedvence volt. Vagy Gorkij, Majakovszkij és Solohov műveiből sem von le számomra semmit az, hogy magánemberként milyen ideológiának tapsoltak."

Ne haragudj, de egy lélegzetre hogy lehet két-három ekkora hülyeséget mondani?

Weöres Sándor melyik ideológiát szolgálta ki, amelyik őt finanszírozta? Vagy Tarr Béla? Vagy André Kertész? Vagy John Lennon? Vagy hadd ne folytassam.

Azt meg ki mondta bármikor, hogy egy operát az alapján kellene minősíteni, hogy ki ül a nézőtéren?

Egyszerűen nem is értem, szerintem csak lököd a dumát, minden odafigyelés nélkül.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.04. 21:09:20

@LostInLove: Számomra inkább esztétikai élmény egy szép testű pasi, de akkor az arca is legyen vonzó, legyen egészében férfias. És ha nem csillog benne az értelem szikrája, a teste se érdekel.

@OakTree: Sajnos annyira nem volt jó, de Schiele miatt azért érdemes elmenni oda :) Külön volt Schiele-tárlat. És Klimt is van, ha jól emlékszem, csak rá már nem maradt időnk.

@kardhal77: Ez nagyon jól hangzik, hogy nem része a művészi párbeszédnek, de ki folytatja a párbeszédet? A művészek egymással, esetleg a közönségükkel? Vagy a művészettörténészekkel, a kritikusokkal, a műértőkkel? Ugyanaz a szobrász készíthet szocreált és egyebet, ha szocreált készít, az nem művészet, ha valami mást, akkor az igen?
Voltak ott olyan sorozatok, amelyek orvosi felvételekre emlékeztettek. Volt egy videoinstalláció egy török fürdőről, ahol látszólag mit sem sejtő pasik járkáltak fel-alá, több szögből fölvéve. Ez miféle párbeszédet jelent?
Ezzel az erővel a reklámban szereplő meztelen férfitest is ugyanúgy tárgya lehetett volna a kiállításnak.

OakTree 2012.12.04. 21:35:31

@kardhal77:

Pedig esküszöm próbálok odafigyelni. Ha esetleg lankad a figyelem, azt kérem élemedettebb koromnak betudni.

A hülyeség az erősen relatív, de elfogadom a véleményedet.
Én arra gondoltam, hogy egy Goya, Michelangelo, vagy hasonló korabeli "kaliber" pl. önarcképet csak "szentnek álcázva jeleníthetett meg nyilvánosan.

Az operával nem Téged akartalak támadni.

Melyik Lennonra gondolsz? A 60-as évek elejéről a "mod" srácra Hamburgban? A 60-as évek közepe-vége közötti jól fésült Beatle-re aki egy manager-zseni tervei alapján "készült"? A 70-es évek hippy-jére? Esetleg később az érett művész-zsenire?
Nekem mindegyik a kedvencem :))

OakTree 2012.12.04. 21:45:43

@kardhal77:

Tényleg komolyan el kell gondolkodnom a hülyeség-ítéleteddel kapcsolatban, mert nekem ma az volt az első hozzászólásodban különösen szimpatikus, hogy ugyanazt értem én is hülyeség alatt mint ott te, és számomra is ugyanúgy izmus- és reklámfüggetlen a dolog.

Jó éjt!

est ragon 2012.12.05. 09:00:29

@OakTree:

Kezd az egész olyanná válni, mint az a darab, ami a katonában ment jó sokáig és az volt a címe: a művészet .... :-) Csak a Haumannék jobban nyomták :-)
Szerintem a művészet-hülyeség-nagy és kisszerűség relációja a végtelenségig boncolgatható és az apósom örökbecsűjet ideidézve : ...." nem értek hozzá, tehát vitaképes vagyok benne"... bármikor hozzá tudok szólni én is .

Szívem Tölgye !

Te még nem nyilatkoztál az 1-2-3 kivánság okán! Pedig lány vagy. Férjed is van.

Az első két nyilatkozó (Lily és SB) már elvetette a férj-szerető átalakitást... de hogy vagy ezzel ?

est ragon 2012.12.05. 09:07:31

@OakTree:

És milyen az a Lennon, aki egy nő erős befolyása alá kerülve (vagy erős nő erős befolyása alá ?) vált vitatottá a rajpngói szemében?
Én sem a Beatles-t , sem a tagjait egyenként mem igazán szerettem.... tudod, én inkább Hedrix megszállott voltam :-) ami nem zárta volna ki a másik kedvelését, de nálam mégis.....

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.05. 10:11:13

@skarlát betű: nem én voltam a kurátor, sőt, még csak a kiállítást sem láttam. Általában véve mondom azt, hogy egy kétszáz év művészi folyamatait felölelő tárlaton nincs szükség kitérőket tenni a fasizmus vizuális propagandája felé. Nem azért, mert az nem történt meg, hanem azért, mert semmit nem tett hozzá a közöshöz, nem keveredett vele beszélő viszonyba. Deklaráltan nem is állt szándékában.

A török fürdőben készített felvételből összeállított videóinstalláció ugyanakkor (leírásod alapján) teljes mértékben része az európai művészetnek. Például azért, mert maga a fürdő egy több ezer éve működő kulturális tér (a török fürdő ráadásul egy kelet-nyugati találkozási pont); azért, mert felnőtt férfiak egymást meztelenül leginkább mindig is a fürdőben látták; azért, mert a kandi kamerák az utóbbi 20 évben az életünk minden szegletében ott vannak; satöbbi. Ez egy nagyon erős szövet, amibe ez a videóinstalláció beágyazódik.

Amikor művészi párbeszédre gondolok, lényegében erre a szövetre gondolok.

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.05. 10:16:43

@OakTree: Lennon csak egy példa volt az önkifejező művészre, aki nem egy olyan "ideológiát szolgált ki, amely finanszírozza". Ha ismered az életművét, akkor ezt nyilván nem is kell magyarázni...

kardhal77 · http://kardhal.blog.hu 2012.12.05. 10:18:56

@OakTree: "Az operával nem Téged akartalak támadni."

Miért vettem volna én ezt támadásnak egyáltalán? Csak az tűnt fel, hogy hirtelen odarittyentettél 10 olyan sort, amelyeknek szerintem önmagukban sem volt értelme, együtt meg aztán pláne nem. :P

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2012.12.05. 12:32:29

@kardhal77: A fasizmus és a kommunizmus azért nem egyenlő, és a művészetekben való jelenlétük sem volt egyforma. Említés szintjén én szerepeltettem volna. De szerintem ezt megbeszéltük.

A videoinstallációt illetően: azt értem, mi köze a fürdőnek a kiállításhoz, csak számomra egy ilyen kukkolós videózásban nincs művészi érték... De ez persze az én szocproblémám :) Sose szerettem a videoinstallációkat. Mitöbb, idegesítenek, de lehet, hogy pont ezt a hatást akarják elérni velük :P

OakTree 2012.12.05. 13:00:16

@kardhal77:

Ott az igazság ebben a kérdésben.

OakTree 2012.12.05. 13:12:51

@est ragon:

Hendrix nekem is bejön a mai napig - különösen a "Little Wing", de hát már írtam, hogy nálam Clapton volt a minden, pontosabban a Baker-Bruce-Clapton trió. Bár ez valószínűleg a bátyám hatása.

Lennon egy nő erős hatása alatt: Ez nálam semmit nem von le és nem ad hozzá a művészi oldalhoz. Erős volt a múzsa, zseni volt a művész.

Férj-szerető átalakítás: Továbbra is tartanám, hogy mivel elég sokáig kerestem a 2-in-1 megoldást és eddig úgy tűnik szerencsém volt, nem érint meg a probléma. Erre az illúzióra megpróbálok minél jobban vigyázni és mivel az "ellenloldalról" is ez az érezhető törekvés, valójában nincs semmi okom alakítgatni.

OakTree 2012.12.05. 14:05:43

@est ragon:

A romantikus LIttle Wing-nél azért jobban bejött a Band of Gypsys utolsó lemezről a "Who Knows". Az csúcs.

est ragon 2012.12.05. 15:18:43

@OakTree:

pont a little wing-et sting -bullock feldolgozásban szeretem a legjobban... az eredetinél is jobban. De Hendrix-től a kedvencem is más (azt hiszem Bob Dylan - őrtorony) dalának feldolgozása
Tehát nem vagyok fanatikus :-)
De Lennon zsenialitása előttem nem világos, hogy miben nyilvánult meg :-) de tul képp mindegy is....

Annak nagyon örülök, hogy Te sem faragnád át a párodat..... mert magam is úgy vettem észre, hogy a ffiak megitélését csak az első szó elhangzásáig tartják fontosnak a nők... :-) utána nemigen tudják hova tenni a fontossági sorrendben :-) minel inkább fontosnak hiszik, annál hátrebb sorolódik, ha konkretizálásra kerül a sor.
Ennyit a ffi szépségről :-)

A legjobb példa erre a történelem legrútabb popsztárjai (a stones meg a beatles), akik látvanyától elájultak az extázisba sodródott lányok ezrei-tízezrei :-) miközben embert (ffit) nem láttam még, aki olyan csúf fejet, vagy olyan rotring ceruza alakú testet szeretett volna magának, mint jagger-é vagy ringo star-é volt/van :-)
mégis a közfelfogás, hogy a félhomokos jagger a "csúcsférfi"... :-) és a saját korosztályában elvárás volt, hogy lányok szexuális vágyainak netovábbja legyen......

Ma, szerintem, többféle idol létezik.... könnyebb a lányoknak olyan külsővel bíró celebritások után vágyakozni, akik a "természetes" indittatásuk szerint is szépnek számít.... :-)

OakTree 2012.12.05. 19:09:32

@est ragon:

Ez már ugyan totál nem ide tartozik, de nekem a Sting-féle LittleWing nem volt átütő. Jobban bejött pl. a Corrs féle, vagy méginkább a Stevie Ray Vaughan vagy a Tátrai Tibusz feldolgozás.

Az "All Along The Watchtower" a férjem meg bátyó nagy kedvence :)

A Beatles és Stones mint legrútabb ???? Az ifjú Lennon, McCartney vagy Brian Jones, és főleg Mick Taylor (aki Let It Bleed lemezen gitározott) ?
Hogy visszakanyarodjak az eredeti témához, még most is megtekintenék Taylor-ról egy korabeli szobor-sorozatot.
Bár ez teljesen gusztus dolga :)

est ragon 2012.12.05. 19:36:32

@OakTree:

Te ismered a Tátrai féle verziót :-O ?!
Egyre jobb csaj vagy a szememben :-)
Azt imádom én is, főleg az ötödik percnél indított szólót ..... :-)
De a stinget kisérő HIram Bullock egyenesen zseniális.. ahogy a szaxofonos kadenciáját megalapozza... hátborzongató.... egyenesen zseniális .... mondjuk, ehhez képest bármelyik beatles nóta.... kb a boci boci tarka.... :-)

OakTree 2012.12.05. 20:55:16

@est ragon:

Tátrai már a Charlie-féle második Generál óta nagy kedvenc. Őt legalább többször hallhattam is élőben.
A B.B. King féle Thrill Is Gone az jobban tetszett vele mint a Gary Moore-os vagy akár a Clapton-os verzió.
A legkarakteresebb (szerintem legjobb) hazai gitárost ismerni azért nem olyan nagy érdem szerintem.
Vannak azért előnyei az érettebb életkornak is :))

Távol állt tőlem a Beatles rajongás, de pl. a While My Guitar Gently Weeps-et (Clapton szóló állítólag) vagy akár a Yesterday-t a Boci Boci Tarkával egy napon említeni.......

Szerintem viszont inkább egy zenei blogon kéne folytatni ezt a nosztalgia duettet, mert én már moderálnék SB helyében :)

Jó éjt!

alaurent 2013.01.10. 18:44:42

Mi is láttuk a két ünnep között, de hamar kifordultunk belőle: míg a tizenkilencedik századi képeken természetes volt a mezítelenség, ahogy közeledtünk korunkhoz, úgy vált egyre öncélúbbá és kifejezéstelenebbé.

William_Harford · http://erotikusmemoar.blog.hu/ 2013.02.28. 19:39:18

@skarlát betű: A szocreált egyáltalán nem írják ki a művészettörténetből, még nyugaton sem, sőt, éppen ott kezdődik a divatja. A Leopold szomszédjában, a MUMOK-ban volt pl. kifejezetten arra koncentráló kiállítás, annak a nő volt a témája (mi más?).
Ez a Nackte Männer nekem is csalódás volt, egyszerűen szegényesnek éreztem. Nem tudtam eldönteni, a szóba jöhető anyag kevés-e ennyire, vagy a pénz lett szűkösebb ott is? (Az utóbbi évek bécsi kiállításválasztéka alapján egyértelműen szűkösebb az is.)
De az is lehet magyarázat a hiányérzetedre - a klasszikus szépségábrázolás-, hogy az utóbbi 120-140 évben, ami a Leopold fő profilja, már nem ez volt a festés-szoborítás fő szempontja, nem gyönyörködtetni akartak. Látogass antik szoborgyűjteményeket, esetleg barokk képtárakat (ha bejönnek a nagydarab pasik :) )

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2013.02.28. 23:09:32

@William_Harford: Tudom, hogy nem gyönyörködtetni akarnak, ez a bajom a modern művészettel.
Ritkán jutok el kiállításra, a meztelen pasik látványa meg nem izgat annyira, hogy külön ezért képtárakat látogassak, ha már, akkor élőben szeretem nézni :) Mindegy, hogy nagydarab-e, a lényeg az agya :P

William_Harford · http://erotikusmemoar.blog.hu/ 2013.03.01. 00:29:12

@skarlát betű: Ha meg mégse élőben, akkor egy-két kattintással kapsz egy pasihegyet a neten :)
Tényleg, kaphatsz? Sose kerestem férfiképekre, csak gondolom, nem olyan bőséges a kínálat, mint meztelen nőkből. De azért kielégítő a női szem számára? Ami van, mennyire a nőknek készül, mennyire a melegeknek? Elkülöníthető a kép alapján a célközönség? (Aktképekre gondolok, nem pornóra.)

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2013.03.01. 10:28:04

@William_Harford: Ezen néha poénkodunk a zárt csoportban is, ki mennyire kattan az általában jó pasinak kikiáltott fajtákra (ezeket lehet megtalálni a neten, sokszor nevetséges tangákban, ami sztem totál illúzióromboló)... Nekem ez semmit nem jelent. Ha egy fotó jól van megkomponálva, és nem túlságosan mű az a pasi, főleg, ha még interakció is van, akkor fel tud izgatni. (Interakció nővel, az esetemben :)
Valamint a kevesebb több. Lehet egy öltönyös figura sokkal izgatóbb, mint egy pucér :)
Emellett pornót is nézek, de erről a témáról írtam is posztot.
süti beállítások módosítása