A házasságtörést kétféleképpen szokás ábrázolni általában. Szívesen csinálnak belőle :
1) komédiát, bohózatot, vígoperát, kabarétréfát, vagy
2) melodrámát, drámai operát, tragédiát (és még lehet sorolni ...)
Lehet, hogy csak nekem tűnik így, de mintha túlzások nélkül nem bírnánk beszélni a dologról. (Persze vannak kivételek, például a franciák, akik egész sajátos módon állnak a kérdéshez.) Vagy túl nevetséges színben tüntetjük fel, vagy olyan drámaivá tesszük, hogy kő kövön nem marad, és folyik mindenütt a paradicsomlé.
Mi ennek az üzenete? Ha van valami üzenete egyáltalán.
Emberek, ne törjetek házasságot, mert egyrészt nevetségessé váltok (lásd felszarvazott férj, pucéron a szekrényben bujkáló, majdnem rajtakapott szerető), másrészt azt kockáztatjátok, hogy emberhalál lesz, hiszen ezt a dolgot nem lehet civilizáltan kezelni. Aki egyszer bűnöz, az le is fog bukni, és akkor jaj neki, meg a családjának. Szerintem ez az üzenete.
Ezzel szemben: nem kell se nevetségesnek, se tragikusnak lennie. Nem kell miatta meghalni, meggyilkoltatni, nem kell elválni és tönkreverni két vagy több családot. Ehhez persze olyan résztvevők szükségesek, akik képesek fegyelmezni magukat! FEGYELEM - ez a sikeres házasságtörés egyik legfontosabb alappillére. Nem tetszik, mi? Hát, nem is valami kellemes. De hasznos. Ha nem vagyunk a végtelenségig fegyelmezettek, akkor baj lesz.
Szkeptikus kérdés: ha már akkora bazi nagy önfegyelmünk van, miért nem a szexuális vágyainkat zabolázzuk meg? Miért nem kasztráljuk magunkat önként és dalolva? Miért nem fegyelmezzük a nemi szerveinket? Tessék, aki ezt választja, jó egészséget hozzá. Aki viszont nem bír élve eltemetkezni, az próbálja elkerülni mind a nevetségességet, mind a drámát. Hagyjuk meg ezt a színdarab- és sorozatíróknak.